אורלב
אורלבפלאש 90

יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ זבולון אורלב, פנה לשר הביטחון אהוד ברק ולשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', והזכיר להם כי אין לפנות משפחות שיש בהם ילדים כל עוד לא הובהרו נהלים ברורים בפינוי, לאור מה שארע בפינוי הבתים במגרון.

הפניה נעשתה נוכח לכוונת המדינה לפנות את רמת גלעד.

לאחר הפינוי והרס הבתים במגרון באישון לילה, התכנסה הוועדה לזכויות הילד בראשות ח"כ אורלב כדי לברר מדוע הדבר נעשה בצורה מחפירה שכזו שכללה פינוי והפחדת ילדים רבים שהיו בבתים שנהרסו ומחוצה להם. בדיון אליו הגיעו נציגי המשפחות, משטרה ועובדים סוציאלים (צה"ל לא שלח נציג למרות שהתבקש!) הוחלט כי לא יפונו ויהרסו בתים שיש בהם משפחות עם ילדים כל עוד לא יגובשו נהלים ברורים על ידי הצבא והמשטרה ויובאו לידי הוועדה לזכויות הילד. הנהלים טרם נקבעו.

ח"כ אורלב פנה לשני השרים הממונים והזכיר להם את החלטת הוועדה שטרם מולאה. "הוועדה מצאה כי הפינוי והרס הבתים היה כרוך בפגיעות חמורות ומשמעותיות לטווח ארוך עד כדי חשש לתוצאות הקרובות  להתעללות, לרבות מעשים פסולים לפי ההתנהלות המקובלת במדינת ישראל"  - כותב אורלב - "הועדה קבעה, כי גם מאבקים פוליטיים אינם יכולים להצדיק פגיעה בילדים.

"בישיבת הועדה התברר, שחרף דיונים קודמים בוועדות הפנים וזכויות הילד, טרם גובשו נהלים באשר להתנהלות רשויות אכיפת החוק במקרים של פינוי והרס בתים הכרוך בפינוי ילדים מבתים אלה. הוועדה קבעה כי היעדר נהלים אלה מונע אפשרות לשמירת זכויותיהם של הילדים כמתחייב על פי החוק ועל פי אמנות בין לאומיות שחתומות ע"י מדינת ישראל.

"הוועדה דרשה מהמשרד לביטחון פנים להציג תוך שלושה חודשים נהלים בעניין זה בתיאום עם משרד המשפטים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים ומשרד החינוך. שלושת החודשים מתקרבים אל תומם", מזכיר אורלב, ומוסיף כי "עוד דרשה הועדה, שאם וכאשר תיערך בישראל, טרם השלמת הנהלים, אכיפת חוק הכרוכה בהרס בתים בהם הצורך לפנות ילדים, יתקיים דיון ברמת המפכ"ל, בשיתוף הגורמים המקצועיים שצוינו, כדי להבטיח שמירה על זכויות הילדים".

"עקב הידיעות על פינוי מתוכנן בישוב רמת גלעד, תקיים הועדה דיון חרום, בימים הקרובים. לקראת דיון זה, אבקש לברר האם גובשו נהלים כנדרש. ו/או האם התקיים דיון ברמת המפכ"ל כהכנה לפעולת הפינוי".

אורלב גם מסב את תשומת לבו של שר הביטחון, כי בניגוד לדיון הקודם, ולאור העובדה שאלוף הפיקוד הוא הגורם הריבון באזור והוא שמקבל את ההחלטות על עיתוי הפינוי ועל אופן ביצועו, עליו לשלוח נציגים רלוונטיים מטעמו לדיון זה והוא מסיים: "הוועדה דורשת, כי לא תתבצע כל פעולת פינוי של ישוב בו מתגוררים ילדים, קודם לישיבת המעקב המתוכננת".