פרופ' דן שכטמן
פרופ' דן שכטמןדוברות הטכניון

פרופ' דן שכטמן קיבל הערב (מוצאי שבת) בטקס חגיגי את פרס נובל לכימיה. ליוו אותו נשיא הטכניון, פרופ' פרץ לביא, ושר המדע, פרופ' דניאל הרשקוביץ.

גם משפחתו באה לחלוק לו את הכבוד הגדול - רעייתו ציפי, ארבעת ילדיו, ארבעה מתשעת נכדיו, אחיו ואחייניתו.

שכטמן, הוא הזוכה הישראלי העשירי בפרס היוקרתי אחרי ש"י עגנון, מנחם בגין, שמעון פרס, יצחק רבין, דניאל כהנמן, אברהם הרשקו, אהרון צ'חנובר, ישראל אומן ועדה יונת. את הפרס יעניק לו מלך שבדיה, קרל גוסטב ה-16, עם מדלייה ולצדה סכום של כמיליון וחצי דולרים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירך הערב את פרופסור דניאל שכטמן, לרגל קבלת התואר היוקרתי. "כל עם ישראל גאה בך. בזכותך מדינה שלמה זוקפת היום קומה. הישגך הוא גאווה לכל האומה. החדשנות והיצירתיות שאתה מדבר בשבחן הן אבן יסוד בשינוי שהממשלה עושה במערכת החינוך", אמר.

במסיבת עיתונאים רבת משתתפים שנערכה באקדמיה המלכותית למדעים בשטוקהולם אמר "לא נשברתי בשנות הבדידות שלי בעולם האקדמי, כי אני מאמין במדע שלי".

עיתונאית מהרדיו הרומני שאלה: "מהו סודו של הטכניון שבשבע שנים הוציא מתוכו שלושה חתני פרס נובל"? על כך השיב פרופסור שכטמן: "אני כבר 50 שנה בטכניון. לא היה לי קל להתקבל אליו ולא היה לי קל כסטודנט. על השלט בכניסה לקרית הטכניון הוסיף סטודנט אלמוני: "עיר ללא רחמים", סיפר לקול צחוקו של הקהל. "ואכן, היה קשה מאוד. בזמני, אם נכשלת בקורס אחד היה עליך לחזור על שנה תמימה. אבל הבוגרים שלנו יודעים כי הם מקבלים את ההכשרה הטובה ביותר. גם ההשקעה בחברי סגל חדשים רבה מאוד כיום. בזמני לא הייתה לי אפילו מעבדה בתחילת הדרך. היום כל חבר סגל חדש מקבל מעבדה משוכללת בהשקעה של מיליון דולר ויותר. אבל החינוך הטוב בטכניון אינו מספיק. על מדינת ישראל להשקיע בחינוך בכל הרמות. וחוץ מזה", סיים פרופסור שכטמן, "גם לאמא היהודיה יש כאן תפקיד נכבד".