עדיין מסוכן שם. קבר רשב"י
עדיין מסוכן שם. קבר רשב"יפלאש 90

מבקר המדינה מייחד בדו"ח שלו פרק מעקב לסוגיית מתחם רשב"י, האתר הקדוש ליהודים השני בגודלו מבחינת מספר המבקרים היהודים. המבקר קובע כי מאז פרסום חוות הדעת של מבקר המדינה בשנת 2008 חלו בו שיפורים, אולם עדיין ניכרות בו בעיות הנוגעות לניהול, לפיקוח ולאכיפת החוק.

לדעת משרד מבקר המדינה, פיקוח מדוקדק מצד ועדת החמישה - שהוסמכה על פי החלטת בית המשפט העליון, לנהל את אתר הקבר ולפקח על הפעולות הנעשות בו - וכן מימוש סמכויות אכיפה על ידי המועצה האזורית מרום הגליל, מינהל מקרקעי ישראל, המשטרה והממונה על המקומות הקדושים ורב הכותל, והשלמת מהלך הפקעת המתחם עשויים לסייע להשליט סדר במקום.

"על הממשלה לקבוע את מידת מחויבותה לסייע למועצה האזורית לטפל באתר, ולחלופין לאכוף על המועצה האזורית, באמצעות משרד הפנים, למלא את תפקידה", קובע המבקר ומוסיף: "על ועדת החמישה לעודד שיתוף פעולה בין מוסדות המדינה ובין ארגוני החסד והדת הפועלים במקום, כדי לנצל את היתרונות של המגזר הממשלתי ושל הארגונים הפועלים ללא כוונת רווח לניהול אפקטיבי ולפתרון הבעיות הקיימות. כך יתאפשר מתן שירות ראוי לציבור המבקרים הגדול באתר דתי זה".

מעקב המבקר העלה כי תוספות בנייה שנבנו ללא היתר עדיין עומדות על תלן. עוד באוקטובר 2008 פנה מנהל המחלקה הארצית לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה למנהל היחידה הארצית לפיקוח על הבנייה במשרד הפנים וציין, בין היתר, כי עמדתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה היא שכדי להסדיר את הפעולות באתר נדרש טיפול דחוף מטעם המדינה בעברות התכנון והבנייה במקום.

"התוספות הלא חוקיות במתחם רשב"י ובחלקה הסמוכה לו - בהן התוספת החיצונית הצמודה למרפסת הכוהנים - והשינויים שנעשו בהם ללא אישור עדיין לא נהרסו. לחלופין, אפשר היה להכשיר, ככל שהדבר ניתן על פי החוק, את התוספות והשינויים התואמים את צרכי המקום, אם אכן היו תוספות ושינויים שכאלה, אך גם פעולה זו לא נעשתה. מהנדסת הקונסטרוקציה מטעם הקרן המשפצת את האתר לא אישרה את יציבות המבנים הלא חוקיים וקבעה כי הם עלולים לסכן את יושביהם".

המעקב העלה כי גם עניין "הקבצנות המטרידה את המתפללים, הלינה במקום והרוכלות בו, לא בא על פתרונו, למעט שיפור מסוים ברמת התחזוקה".

המעקב העלה כי "ניכרת הזנחה מסביב למתחם ודרך הגישה עדיין אינה מתוחזקת כראוי. אמנם מקצתה מרוצפת באבנים משתלבות, אך יש בה מהמורות. נוסף על כך, השלטים בעברית אינם מספקים ואין שלטים בשפות אחרות".

בעת המעקב סיירו נציגי משרד מבקר המדינה במקום ומצאו כי לא נעשה דבר בעניין זה, חוץ מהצבת מחסום בכניסה לכפר מירון. לדעת משרד מבקר המדינה, מן הראוי לבחון את האפשרות להחיל על האתר את החוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998, המחייב גופים ציבוריים לפעול על פי הנחיות משטרת ישראל.