שחרור מחבלים. ארכיון
שחרור מחבלים. ארכיוןפלאש 90

בדיון שנערך הבוקר (ד') אישרה ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק שחרור על תנאי ממאסר. ההצעה קובעת, כי אסיר בטחוני, שזכה לחנינה עקב עסקת שבויים, ושב לעסוק בטרור, ישוב להמשך ריצוי עונשו בכלא.

החוק הקיים מעניק לנשיא המדינה סמכות לקבוע תנאי שחרור לאסיר, בעת שהוא מעניק לו חנינה. בנוסף, החוק קובע, כי רק אסיר עולם שהנשיא לא קבע תנאים לשחרורו בכתב החנינה, יופיע בפני ועדת שחרורים, וזו תקבע את תנאי שחרורו. בפועל, אסירי עולם לא מובאים בפני ועדת השחרורים, ותנאי שחרור ככל שנקבעים, הם בהתאם לקביעת הנשיא. אולם, בשחרור המוני כדוגמת עסקת שבויים, בפועל לא נקבעים תנאי שחרור כלל.

הועדה דנה היום בהצעת חוק ממשלתית ובהצע"ח פרטית של ח"כ דני דנון העוסקות בנושא. הצעת החוק הממשלתית, מבקשת להרחיב את המגבלות, ולהכילן על כלל האסירים שיזכו לחנינה. ההצעה מבקשת לקבוע תנאים, שיהוו תנאי ברירת מחדל קבועים מראש, שיחולו על כל אסיר משוחרר, במידה והנשיא לא קבע אחרת. בנוסף, כל אסיר משוחרר שיעבור עבירה מסוג עוון או פשע בזמן היותו אסיר משוחרר, ישוב וירצה את שארית תקופת המאסר שנגזרו עליו בבית הסוהר.

ח"כ דנון הציע שאסירים ביטחוניים שפעלו ממניע לאומני-בטחוני ושוחררו במסגרת עסקאות כגון בחילופי שבויים, יחולו עליהם תנאי שחרור מגבילים, בדומה למגבלות המוטלות על אסירי עולם שזכו לחנינה ושוחררו על תנאי. דנון הסביר כי מטרת הצעתו היא "שהאסיר יידע שאם ישוב לדרך הטרור, הוא ישוב לכלא להמשך ריצוי מאסרו".

בועדת החוקה מציינים שהצעת החוק לא תחול על האסירים ששוחררו לא מכבר בעסקת שליט.