מגרון. מזמינים לקרב משפטי.
מגרון. מזמינים לקרב משפטי.פלאש 90

ועדת שרים לחקיקה תדון ביום ראשון בהצעת חוק של ח"כ זבולון אורלב הקובעת כי יש להכשיר את המאחזים. הצעת החוק קובעת כי במידה וטענה על הקרקע הוגשה כעבור 4 שנים לאחר הבנייה, יוכל בית המשפט המוסמך לפצות או לתת לו קרקע חלופי לטוענים לבעלות עליה.

בשנים האחרונות הוגשו בישראל מספר עתירות על ידי גופים ציבוריים הנאבקים בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון ועניינן תביעה להריסת ישובים או שכונות, שהוקמו, על פי הטענה, על מקרקעין בבעלות פרטית. משרד המשפטים וגם בית המשפט העליון סבורים כי הסעד הבלעדי במקרים אלה הוא הריסת המיבנים.

בין היישובים שביחס אליהם הוגשו העתירות נמצאים כאלה שעלו לקרקע לפני שנים רבות, ולעיתים מתגוררות בהם עשרות משפחות על ילדיהן. יישובים אלה הוקמו בתום לב, ואף זכו להכרה וסיוע מסוג כזה ואחר מטעם משרדי הממשלה. השירותים הממלכתיים ניתנים בהם כמקובל בכל ישוב. 

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר, כי היא באה למנוע את הרס הבתים, אם במשך ארבע שנים מאז הקמת הישוב לא פנה התובע הטוען לבעלות על המקרקעין לבית המשפט המוסמך ולא הוכיח את בעלותו בראיות כמקובל. ההצעה מתייחסת לישוב המונה לא פחות מעשרים משפחות.

"ראוי שעתיד ישובים אלה יהיה כעתיד כל יתר הישובים ביהודה ושומרון", אומר אורלב. "ללא איומי הריסת מבנים חסרי טעם. הריסת מיבנים ותיקים מנוגדת למוסר ולצדק הטבעי, מפני ששהבעלים לא הציגו בדל ראיה, והשתהו בתביעתם שנים רבות כל כך. במקרים אלה יש לאזן בין האינטרס של הבעלים, שאותו יש לפצות פיצוי מלא בין בכסף ובין במקרקעין חלופיים, לבין האינטרס הציבורי של הימנעות מיותרת מהרס יישובים שקמו בתום לב ובלא ידיעה שמדובר במקרקעין פרטיים".

ח"כ ציפי לבני אמרה על הצעת החוק, כי ׳אישור הצעת החוק להלבנת המאחזים הבלתי חוקיים תעביר מסר ברור לזורקי האבנים על קציני צהל שכוח עובד והקואליציה הזו תישם בחקיקה את המדיניות שהם מנסים לכפות על הרוב הציוני שומר החוק בכוח׳.