האוטובוס הארוך במדינה הוצג בשבוע שעבר בחיפה, תחת השם 'מטרונית'. כלי התחבורה הציבורית רב התפוסה אמור להתחיל בפעילות בתוך כשנה, ולשמש את תושבי חיפה והקריות. המטרונית הושקה במעמד שר התחבורה, ראשי הערים מהסביבה ובכירים נוספים, ויצאה לנסיעת בכורה.

הרב טוביה שולזינגר, רב בקרית אתא אומר לערוץ 7 כי מדובר בפרוייקט ראוותני שיפעל גם בשבת ויפגע בסטאטוס קוו. " חיפה אמנם נקראה במשך שנים העיר האדומה, אבל היה סטאטוס קוו בכל מה שקשור לתחבורה ציבורית שפעלה באופן מינורי בלבד. להזכירכם הכרמלית אינה פועלת בשבת. וכאן מדובר על מטרונית כמו רכבת קלה, שתפעל גם בשכונת הדר בסמוך לבתי הכנסת ברח' הרצל".

לדבריו, ראש העיר יונה יהב הוא איש שינוי לשעבר, ששם לו כדגל להלחם בהתחרדות של העיר חיפה. "הוא נוקם בנו כי לא הצבענו לו בבחירות. זה הדגל שלו להפוך את חיפה לעיר חילונית מובהקת. שכונת הדר הולכת להיות שכונה דתית וחרדית ויונה יהב רוצה להלחם בהתחרדות. אנחנו רואים בזה מלחמה, כי כמו שרכבת ישראל והרכבת הקלה בירושלים לא עובדות שבת, אין סיבה שהמטרונית תעבוד בשבת".

מחברת יפה נוף שאחראית מטעם עיריית חיפה על פרויקט המטרונית נמסר בתגובה כי המטרונית לא תיסע בשבתות לאורך ציר וורבורג-שדרות ירושלים. החברה התחייבה לשמור על הסטאטוס קוו בנושא דת, והיכן שאין תנועה של תחבורה ציבורית בשבתות כיום, גם לא תהיה בעת הפעלת המטרונית.