טראומה. קדמן בכנסת
טראומה. קדמן בכנסתפלאש 90

הוועדה לשלום הילד בכנסת דנה הבוקר (שלישי)  בפגיעה בילדים במהלך פינויים של מאחזים ביו"ש. ד"ר יצחק קדמן מנכ"ל המועצה לשלום הילד שהשתתף בדיון אומר לערוץ 7 כי לצערו כבר ארבע שנים שכולם מסכימים שנעשה כאן פשע כלפי הילדים אבל אף אחד לא מתקן את המעוות, "זו לא הישיבה הראשונה שעוסקת בנושא, כבר ארבע שנים מדברים על זה. למרבה האכזבה כולם מסכימים לעשות, אבל לא עושים דבר. התסכול הולך וגובר כשאנחנו שומעים את ראשי רשויות הרווחה, את נציגי המשטרה וכוחות הביטחון שהפעם כן הגיעו לישיבה, מסכימים לדברים, אבל שום דבר לא קורה".

קדמן אומר, כי אין ספק שאנחנו עוסקים בילדים אומללים שעוברים טראומה קשה ביותר, "לא יכול להיות מצב שילדים במדינת ישראל יעברו דברים כאלה. זה כבר לא קשור לפוליטיקה, כי זה נכון לגבי יו"ש כמו לגבי פינויים ברמלה או בנגב. אם יש צורך לפנות בית אסור שהילדים יהיו נוכחים בפינוי".

לדבריו, אחת הבעיות הגדולות היא שעושים את הפינויים באישון לילה לעיני הילדים המפוחדים, "הצענו בין השאר שיפנו את הבית בשעות שהילדים בבתי הספר ולא לנוכח עיניו של הילד שרואה בשתיים בלילה דמויות עטויות שחורים מעירות אותו. אפשר גם להודיע מראש להורים על טווח הזמן של הפינוי כדי לאפשר להם לשלוח את הילדים לסבא ולסבתא או לקרובים אחרים, בקיצור אפשר לעשות הרבה דברים".

מנכ"ל המועצה לשלום הילד טוען שבכל הפינויים לא נתנו אפשרות לנציגי הרווחה לפגוש או ללוות את המשפחות, "בכל המקרים האלה אנשי הרווחה היו חייבים להיות נוכחים במקום. הם היו צריכים להגיע למקום עוד לפני שזה קורה ובוודאי להגיע למקום כשהמשפחה מוצאת מביתה ואין לה לאן ללכת".

לטענתו מעדויות שנשמעו בוועדה על ידי הורים מהמאחזים חלק מהילדים עברו בפינויים טראומות קשות, "הילד לא יודע איפה הוא יישן, מי ידאג לו, או איפה נעלם המוצץ והבקבוק שלו. כל הדברים האלה מחייבים נוהל שיחייב את כל הרשויות, אלה לא דברים נשגבים. אני שמח שהפעם גם המשטרה ונציגי כוחות הביטחון הסכימו לבוא לישיבה, והם לא התנגדו לנוהל שהוצע. השאלה היא מדוע עברו ארבע שנים ועדיין אין נוהל ברור שימנע את הפגיעה בילדים. שמענו עדויות ממשפחות של ילדים שחזרו להרטיב במיטה, או תינוקות שהפסיקו לינוק. לא צריך להיות איש מקצוע כדי להבין שאם פורצים בשתיים בלילה בצעקות לבית ומפנים את הילד לקור, זו טראומה. יאמר לזכותו של ח"כ אורלב שהוא הסכים שזה צריך להיות נוהל לכל ילדי ישראל, ממתנחלים בשומרון ועד לבדואים בנגב".