תוכנית חדשה של מנהלת השירות האזרחי – לאומי תשלב כ – 1800 חרדים המשרתים כיום בשירות האזרחי במכינות קדם אקדמיות כבר במהלך התנדבותם.

התוכנית הוצגה בפני יו"ר הצוות לשינוי כלכלי – חברתי ויו"ר הות"ת, מנואל טרכטנברג, שהחליט לאמץ ולקדם אותה. המטרה: לתת למתנדבי השירות האזרחי כבר במהלך השירות הכשרה אקדמית והכוונה מקצועית אשר יסייעו להם להשתלב בלימודים הגבוהים ובשוק התעסוקה.תוכנית חדשה של מנהלת השירות האזרחי – לאומי תשלב כ – 1800 חרדים המתנדבים בשירות האזרחי כבר במהלך השירות במכינות קדם אקדמיות. במסגרת זו יקבלו המתנדבים קורסים והכשרות מקצועיות אשר יסייעו בידם להשתלב בלימודים גבוהים ובתוך כך גם בשוק התעסוקה. 



במסגרת התוכנית, המתנדבים יקבלו ייעוץ, קורסים והכשרות מקצועיות. במהלך הרבעון הראשון של השירות יחשפו את המתנדבים לתחומי לימודים ולמקצועות השונים. בהמשך, יערכו למתנדבים קורסים באנגלית, מתמטיקה ומחשבים ויתקיימו הכשרות למתנדבים בשני מסלולים:

א. מכינה ללימודים גבוהים.



ב. הכשרה מקצועית במגוון מקצועות. ברבעון האחרון לשירות יינתנו למתנדבים קורסי הכנה לקראת שוק התעסוקה והכוונה לבחירת תוכנית לימודים אקדמאית בהתאם ליכולות ולרצונות של כל מתנדב.



התוכנית הוצגה בפני מנואל טרכטנברג, יו"ר הצוות לשינוי כלכלי – חברתי ויו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה בפגישה שהתקיימה בינו לבין מנכ"ל מנהלת השירות האזרחי – לאומי, שר שלום ג'רבי ומ"מ מנהל האגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך, ריבה אביעד.



טרכטנברג בירך על התקדמות יוזמת המנהלת וציין כי הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה נמצאת בעיצומו של המהלך לפתיחת ההשכלה הגבוהה לחרדים וכי השילוב של שירות אזרחי עם מכינות קדם אקדמאיות משתלב היטב ומשרת את כל המעורבים בעניין.



בסיום הפגישה ציין טרכטנברג כי יפעל לקדם את הנושא. סוכם כי נציגי המנהלת יעמדו בקשר עם הצוות המקצועי של ות"ת על מנת לגבש תוכנית בנושא שתכלול עוד מסלולים שיאפשרו למתנדבים גמישות ועמידה בלוחות הזמנים האקדמיים. המשרתים בתכנית הדו שנתית יוכלו לשלב בין השירות ללימודים במכינה ואלו המשרתים בתכנית החד שנתית, שהיא עמוסה יותר, ישתלבו בהכנה למכינה – שתכלול שיעורים מגוונים תוך התמקדות בשפה האנגלית, מתמטיקה ויישומי מחשב. התוכנית תבוצע במימון משרד החינוך.



תוכנית זו כאמור נועדה לסייע לבני המגזר החרדי להשתלב ביתר קלות בשוק התעסוקה, זאת לנוכח העובדה כי שיעור התעסוקה בקרב הגברים החרדים בגילאי העבודה נמוך משמעותית ביחס לאוכלוסיה הכללית בישראל.



על פי חוק דחיית שירות לתלמידי ישיבה שתורתם אומנותם וחוק קליטת חיילים משוחררים, מי ששירת שירות לאומי במשך לפחות שנה פטור משירות צבאי סדיר. חוק טל שנכנס לתוקפו ב- 2002 מאפשר לתלמידי ישיבה מעל גיל 22 להפסיק את לימודיהם למשך שנה, לאחריה  עליהם להשלים סוג של שירות אזרחי או שירות צבאי.



באמצעות השירות האזרחי, משרתים המתנדבים בתחומים של רווחה, ביטחון ציבורי, בריאות הציבור, קליטת עולים והגנת הסביבה. כיום משרתים במסגרת השירות האזרחי כ – 1800 מבני המגזר החרדי.



בימים אלה אף נבחנת האפשרות להרחיב את התוכנית ללימודים במכינה קדם אקדמאית כבר במהלך השירות גם לבנות דתיות לאומיות המתנדבות בשירות הלאומי.מנכ"ל מנהלת השירות האזרחי – לאומי, שר שלום ג'רבי: "השירות  האזרחי מהווה מנוף לקידום והכנה שיטתיים של המתנדבים החרדים לשוק העבודה. הקורסים וההכשרות המקצועיות שמקבלים המתנדבים במהלך השירות מעניקים להם כלים ומבססים את ידיעותיהם באופן האישי והמקצועי כאחד, כך שבסיום השירות יוכלו להשתלב באין מפריע בעולם האקדמי ובשוק התעסוקה".