משפחת אדלסון
משפחת אדלסוןתגלית

מאות צעירים יהודים מרחבי העולם, השוהים בימים אלו בישראל במסגרת הסיור החינוכי של פרויקט תגלית, ערכו טקס הדלקת נר שיש של חנוכה, יחד עם ד"ר מרים ושלדון אדלסון, שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין ומנכ"ל תגלית, גידי מרק.

בטכס השתתפו גם חיילי צה"ל המשתתפים בסיור החינוכי של תגלית, באמצעות ה"מפגש". במהלך אחת עשרה שנות פעילותו, השתתפו בפרויקט תגלית מעל ל-290,000 צעירים מ-54 מדינות, אליהם הצטרפו כ-50,000 חיילים (רובם מיחידות העלית של צה"ל). על כל אוטובוס של תגלית עולים 8 חיילים המצטרפים לסיור למשך כ-5 ימים.

ד"ר מרים אדלסון, אמרה "חג החנוכה מתקשר לניסים. מבחינתי הנס הוא עצם קיומי שכן בצעירותם אבי ואמי, כל אחד בנפרד, החליטו לעזוב את אירופה ולהגיע לישראל. בזכות החלטות אלו אני עומדת כאן היום. להרגיש יהודי בישראל זה טריוויאלי אך ברחבי העולם יש קושי. אתם צריכים להרגיש כל יום שזה נס שאתם חיים כי קרוב לוודאי אחד ההורים או הסבים שלכם בחרו לעזוב את אירופה לטובת עתיד בטוח יותר. זה נס שהעם היהודי קיים ושישראל הוקמה".

שלדון אדלסון פתח את דבריו בהסבר מדוע הוא ורעייתו איחרו, "ברומא התנהג כרומאי ובישראל כישראלי. לכן איחרנו. אך שלא כמו הישראלים - אנחנו מתנצלים", אמר אדלסון והצליח לסחוף אחריו את הקהל. "במשך השנים חווינו קבוצות רבות וחיילים רבים כמוכם ואנחנו עדיין נרגשים לעמוד כאן מולכם היום. יהדות אינה רק דת, גזע לאום אלא המועדון הטוב ביותר בעולם להשתייך אליו. יש רק כ- 12 מיליון יהודים ברחבי העולם ולכן חשוב שכל אחד מכם ישתייך לקהילה היהודית. מרים ואני החלטנו להיות מעורבים בפרויקט חשוב זה ולתרום כסף להצלחת תגלית כדי לאפשר לכל אחד ואחת מכם להרגיש שייכים לעם היהודי. פעם אחד הצעירים שאל אותי מה אנחנו רוצים בתמורה, שכן ידוע שאין ארוחות חינם. ובכן, הפעם יש. הדבר היחיד שאנחנו מבקשים מכם הוא פשוט להיות כאן ולחוות את ישראל ואת היהדות".

גידי מרק, מנכ"ל תגלית מסר "מטרתו המוצהרת של פרויקט תגלית לחזק את הקשר בין צעירי יהודי התפוצות לבין ישראל והיהדות. בוגרי תגלית מגדירים את החוויה כ"משנה חיים" ומשפיעה על מהלך חייהם בכל הנוגע למעורבותם בקהילה היהודית, ההחלטה להקים בית יהודי ולהמנע מנישואי תערובת ועוד. הדלקת נרות המונית תאפשר לצעירים לחוות את אווירת חג החנוכה כפי שמעולם לא התאפשר להם, ומהווה עבורנו עוד נגיעה שלהם בעולם היהודי".

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, פנה אל הצעירים בקהל ושאל ברוח החג אם הם מאמינים בניסים. "אני לא הייתי עומד כאן אילולא היו ניסים בעולם. כשנולדתי בברית המועצות לשעבר לא ידעתי כלום על התרבות היהודית וסיכויי להשאר יהודי היו קלושים. לא זכיתי לחינוך יהודי, שרדתי שלוש שנים בכלא וזכיתי לעלות לארץ ישראל והנה אני עומד כאן מולכם. אם לפני שנים היו אומרים לי שבעולם היהודי יהיה פרויקט שיצליח להביא מאות אלפי צעירים יהודים לישראל הייתי חושב שזה חלום נהדר אך ללא סיכוי אמיתי. והנה אנחנו היום עם כרבע מיליון יהודים שביקרו בישראל באמצעות תגלית ובזכות כך גם אתם נמצאים כאן היום. זו המהות של חג החנוכה - לגרום לדברים אלו לקרות".