שטייניץ 03-6762453
שטייניץ 03-6762453צילום: פלאש 90

ועדת הכספים אישרה היום את בקשת שר האוצר, דר' יובל שטייניץ, להאריך את תוכנית ה- Top Up, המעניקה ערבות מדינה ליצוא לטווח קצר. מטרת התוכנית היא להקל על יצואנים ישראלים לקבל ביטוח עבור עסקאותיהם ובכך לאפשר להם להוציא לפועל עסקאות ייצוא לחו"ל.

היקף ערבות המדינה בגובה מיליארד שקלים ממונף ע"י חברות הביטוח הפרטיות להיקף של עד 3 מיליארד שקלים. התוכנית בנויה כך שניתן "למחזר את הכסף" עם סיום עסקה כך שלמעשה היקף העסקאות המבוצעות במסגרת התוכנית גבוה פי כמה מהסכום הראשוני.

תוכנית הטופ אפ החלה לפעול לראשונה ביוני 2009 וזכתה להצלחה רבה. יצואנים ישראלים רבים דיווחו על יעילותה ותרומתה של התוכנית. כמו כן, ניתוח שביצע אגף החשב הכללי במשרד האוצר העלה כי בעקבות התכנית מאות עסקאות יצאו לפועל מדי רבעון וכי היקף הכיסוי המצטבר שנתנה המדינה, מתחילתה של התוכנית, הגיע ל- 553 מיליון דולר לכ-4,000 עסקאות שונות ולביצוע עסקאות בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר.

לאור נתונים אלו ותרומתה של התוכנית לסקטור היצוא, שהינו משמעותי מאוד עבור הכלכלה הישראלית ביקש שר האוצר מועדת כספים לאשר את הארכת משך התוכנית.

שר האוצר ציין כי "ישראל עברה את המשבר הפיננסי העולמי בצורה ראויה לציון תוך התערבות ממשלתית ממוקדת, ואחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך היא תכנית ביטוח היצוא. כמשק קטן מוטה יצוא, חשוב להיערך ולהמשיך לעודד יצואנים נוכח אי היציבות השוררת בשווקים העולמיים ובפרט באירופה, המהווה יעד יצוא משמעותי ליצואנים הישראליים".

החשבת הכללית במשרד האוצר, רו"ח מיכל עבאדי-בויאנג'ו, מסרה כי "תוכנית הTop-Up מהווה גורם מרכזי במימון עסקאות יצוא אשר לא היו יוצאות אל הפועל לולא התכנית. התוכניות הוכחו כיעילות ועל כן, אנחנו ממשיכים להפעיל אותן ובמקביל, לתור אחר כלים נוספים שיעודדו את הייצוא הישראלי".

תוכנית ה- Top-Up, תוכנית לביטוח היצוא לטווח קצר, נועדה לעודד היצוא באמצעות הגדלת מסגרות האשראי בתחום ביטוח היצוא, כאשר המדינה לוקחת הסיכון השולי, אותו המבטח אינו מוכן לקחת. במסגרת התוכנית, יצואנים יוכלו להפעיל תוספת של 10%-50% ביחס למכסה הבסיסית שמעמיד לו המבטח עבור כל לקוח מחו"ל. העיקרון המנחה של התוכנית הוא "הליכה אחרי המבטח העיקרי" (Follow the Fortune). לפיכך, חברת הביטוח תנהל את ההתקשרות מול היצואנים אשר יביעו עניין להשתתף בתוכנית והממשלה תהיה אחראית כמבטחת משנה כלפי חברת הביטוח.