ייצור מבוכה קואליציונית? ישראל חסון
ייצור מבוכה קואליציונית? ישראל חסוןפלאש 90

בצעד חריג, הצעת החוק "משתמטות בשם הדת", שיזם ח"כ ישראל חסון (קדימה), תעלה שוב בועדת השרים לענייני חקיקה היום, למרות שנידונה בה בעבר מספר פעמים. זאת לנוכח כוונתו של ח"כ חסון להעלותה להצבעה במליאה ביום רביעי.

במהלך הישיבה ינסו השרים לתאם עמדה משותפת לחברי הקואליציה לקראת ההצבעה.

ככל הנראה, הדבר נועד כדי "ליישר קו" ולגבש עמדה אחידה בין כל הגורמים בקואליציה. זאת לאחר שההצעה עוררה בעבר ויכוח סוער בתוך הקואליציה, ויכוח שבסופו נכפתה עמדתם של החרדים על שאר חברי הקואליציה. בלשכתו של ח"כ חסון מזכירים כי גם הניסיונות להגיע לפשרה בינו לבין השרים החרדיים בנוגע לנוסח הצעת החוק עלו בתוהו.

את הצעת החוק יזם בעבר ח"כ חסון בשיתוף עם הח"כים מירי רגב (ליכוד) ומשה מוץ מטלון (ישראל ביתנו) אך בשל המשמעת הקואליציונית והחלטת הממשלה להצביע נגדה, הח"כים מטלון ורגב בחרו להיעדר מהמליאה בזמן ההצבעה.

על-פי הצעת החוק, נערות המעוניינות בקבלת פטור משירות בצה"ל מטעמי הכרה דתית יצהירו כי למדו במוסד חינוכי-דתי ויציגו אישור רשמי ממוסד זה. כיום, על-פי החוק הקיים, נדרשות המעוניינות בקבלת פטור משירות חובה בצה"ל מטעמי הכרה דתית להגיש רק תצהיר בפני שופט או דיין בבית דין רבני, לפיו טעמים שבהכרה דתית מונעים אותן מלשרת בשירות בטחון, הן שומרות על כשרות בבית ומחוצה לו והן אינן נוסעת בשבת. לאחר מסירת תצהיר זה, הן פטורות משירות ביטחון. ההצעה נדחתה בעבר פעמיים בשל לחצים מצד המפלגות החרדיות בקואליציה בטענה כי היא מהווה פגיעה בסטאטוס קוו וזאת למרות שצה"ל תמך בהצעת החוק הנ"ל.

בפעם האחרונה שהובאה ההצעה להצבעה במליאת הכנסת (יולי 2011) ח"כ חסון הסיר אותה מסדר היום בעקבות הסכמה שאליה הגיע עם הקואליציה. על פי ההסכמה מזכיר הממשלה אמור היה להקים צוות שיהיו חברים בו הח"כים ישראל חסון (קדימה), משה מוץ מטלון (ישראל ביתנו), זאב אלקין (ליכוד), יו"ר הקואליציה ונציגי ש"ס ויהדות התורה על מנת למצוא פיתרון לסוגיית השתמטותן של נערות משירות צבאי בשם הדת. כבר במהלך הדיון הכריז ח"כ חסון כי "והיה והצוות לא יידע להגיע לפשרה עד לפתיחת מושב החורף, ההצבעה על הצעת החוק שלי תתקיים במושב החורף עצמו." ולדבריו אכן, מאז לא נעשה דבר והצעת החוק תובא להצבעה שמית בקריאה טרומית במליאה ביום רביעי.

לדברי חסון "אי קידומה של הצעת החוק עד כה חושפת את צביעותם של הפוליטיקאים שמצטיירים כפטריוטים וכלאומיים, כמו הח"כים של "ישראל ביתנו", מפלגה שחרטה על דגלה את הסיסמא "אם אין נאמנות, אין אזרחות" וח"כים שונים בליכוד. כך למשל, ח"כ מוץ מטלון וח"כ מירי רגב יזמו בעבר את הצעת החוק הנ"ל ביחד איתי אך בעקבות משמעת קואליציונית, בחרו להיעדר מהמליאה בעת ההצבעה. בשל אזלת היד אל מול הוטו שמטילים החרדים והתנגדותם של אותם ח"כים, אשר נובעת אך ורק ממניעים פוליטיים של שמירה על יציבותה של הקואליציה, נוצר ואקום שאליו חודרות תופעות קשות במגזר החרדי שלחלקן נחשפנו לאחרונה. אין לתלות את האשם רק בחרדים, אלא גם בעושי מבוקשם ובמי שבוחר לסור למרותם".