קניוק בכנסת. הבוקר
קניוק בכנסת. הבוקרפלאש 90

שופטי בג"ץ, אליעזר ריבלין, אשר גרוניס וסלים ג'ובראן, החליטו הבוקר (ראשון) שלא לפתוח לרווחה את הדלת לרישום אדם כחסר דת במרשם האוכלוסין, ודחו את העתירה שהגיש בעניין הסופר יורם קניוק.

נזכיר, כי לפני כשלושה חודשים אישר בית המשפט המחוזי בתל אביב, לרשום את הסופר יורם קניוק כ"חסר דת" במרשם האוכלוסין, ובכך נענה לבקשתו האישית של קניוק, אשר דרש זאת עקב סירוב המדינה לרשום את נכדו כיהודי.

קניוק לא התרצה מהאישור האישי שקיבל מבית המשפט, וביקש מבג"ץ לקבוע כי כל אדם שירצה להירשם כ"חסר דת" במשרד הפנים, יוכל לעשות כן מבלי להמציא "תעודה ציבורית", אלא רק אישור מעורך דין.

המדינה ביקשה לדחות את העתירה, בטענה כי קניוק מנסה לקבוע הלכה הסותרת את הוראות החוק, וכל זאת כאשר עניינו האישי למעשה כבר נפתר בפסיקתו של בית המשפט המחוזי.

"עוד טוענים המשיבים כי העותר מבקש לעקוף את הוראות החוק, הדורשות במפורש 'תעודה ציבורית' - דרישה שאין לה אחיזה בחוק; לפיכך העתירה גם אינה מגלה עילה", נאמר בתשובת המדינה לבג"ץ.

השופטים ריבלין, גרוניס וג'ובראן קיבלו את טענת המדינה ודחו את העתירה, תוך שהם מציינים כי "העותר בא על סיפוקו כאשר ניתן פסק הדין בעניינו ותוקן רישומו. עתירתו של קניוק היא כללית וכוללנית, שאינה מתייחסת לאדם מסוים או לקושי מסויים ולא ניתן לדון בה באופן יעיל".