יעקב אדרי
יעקב אדריפלאש 90

וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות דנה היום (שלישי) בגל החקיקה האירופאי נגד השחיטה הכשרה. יו"ר הוועדה, ח"כ דני דנון (הליכוד) הדגיש כי "ישראל לא תשלים עם הגבלת חופש הדת ליהודים. אנחנו נפנה לפרלמנטים באירופה בעניין ולאיחוד האירופי לעצור את התופעה. התירוצים הם של צער בעלי חיים או זכויות החיות – אך מעורבים בה לעיתים גם מניעים אנטישמיים, והמסר המוחבא הוא כי היהודים מתאכזרים לבעלי חיים". דנון ביקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת להכין סקירה על הנושא, ודיון-המשך ייערך בכנסת בעוד כחודש.

ח"כ יעקב אדרי (קדימה), שיזם את הדיון, סיפר כי נחשף לפרשה בעת ביקורו בעיר מידלבורג שבהולנד, והדגיש כי "הגזירה הזו לא מתקבלת על הדעת, ועל הכנסת לעשות כמיטב יכולתה כי הנושא בנפשנו". משה פרידמן, דובר וועידת רבני אירופה ציין כי במאי 2009 דחה הפרלמנט האירופי ברוב גדול את ההצעה לאסור שחיטה כשרה, גם מועצת השרים של הפרלמנט אישרה הדחייה, ובחודש דצמבר 2010 דחה האיחוד האירופי את ההצעה לסמן הבשר הכשר בתיוג שלילי. פרידמן הזהיר כי יוזמות החקיקה בעניין צפויות לחזור שוב ושוב במוסדות האיחוד, בנציבות, בפרלמנט ובמועצה. פרידמן הוסיף כי בשוויץ עבר כבר לפני 100 שנה חוק אוסר שחיטה ומסחר של בשר כשר, ובנורבגיה נחקק חוק דומה לפני כארבע שנים. לדבריו, לפני כחצי שנה הבית התחתון בפרלמנט בהולנד אישר את החוק להמום הבהמה לפני שחיטה, אך הבית העליון במדינה דחה את ההצעה בעקבות התערבות של 12 חברי קונגרס בארה"ב. התערבות חברי הקונגרס הגיעה בעקבות פעילותו של הרב פינחס גולדשמידט, נשיא הוועידה. בינתיים הציע שר החקלאות והמסחר של הולנד, כי ועדה תנסח תקנות להידוק הפיקוח על השחיטה. "אנו מביעים אופטימיות זהירה אך אסור להיות שאננים. המסר שעובר לאזרחי אירופה הוא כי היהדות היא דת אכזרית המתאכזרת לבע"ח, ומכאן קצרה הדרך לשלילת ברית המילה", הזהיר.

רבה הראשי של הולנד הרב בנימין יעקובס סיפר כי 2500 ראשי בקר נשחטים מדי שנה בהולנד עבור יהודים, ובשר כשר יקר בכ-200 אחוז מבשר שאינו כזה. בעוד שקילו בשר טרף עולה במדינות האיחוד האירופאי כ-9 יורו בלבד, הרי שמחיר הבשר הכשר מאמיר עד כדי 30 יורו לק"ג.

רבה הראשי של רומא הרב פרופ' ריקרדו דיסייני, הוסיף כי המתנגדים העיקריים לשחיטה הכשרה באירופה הם מפלגות הירוקים וכן המתנגדות להגירה, בעיקר מוסלמית. הרב דיסייני הדגיש כי הדרישה היא לבצע הימום לפני השחיטה, ובעוד שרוב המוסלמים דווקא מוכנים לכך, הרי שההלכה היהודית אוסרת זאת - וכך הופך החוק להיות דווקא נגד היהודים. ראש לשכת הראשון לציון הרב יעקב אלחרר הזהיר מצדו כי גם ערב מלחה"ע השנייה עלתה באירופה הדרישה להמם את הבהמות לפני השחיטה היהודית - בטענה של אכזריות לבע"ח. הוא הבהיר כי גל החקיקה נובע מריבוי מוסלמים ברחבי אירופה, המבצעים שחיטה המונית ופומבית בגנים, חצרות הבתים ואפילו בדירות פרטיות, כאשר הדם נוזל לדירות השכנים.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הוסיף כי לא לחינם השתתפו בישיבה גם ח"כ דניאל בן סימון (העבודה) וכן חברי כנסת מהליכוד, ש"ס ויהדות התורה שכן אחדות השורות מבהירה לאירופאים את חשיבות העניין. "אי אפשר לחיות ללא בשר-כשר כשם שאי אפשר לחיות ללא מים", אמר. שמואל בן שמואל, ראש חטיבת תפוצות ודתות במשרד החוץ, סיפר כי המשרד מטפל בנושא זה שנים, ובהולנד פעל השגריר הישראלי מול מחוקקים, ארגונים יהודיים ואנשי ציבור. ואולם נציגי הארגונים היהודיים באירופה, וכן חברי הכנסת אדרי ומיכאלי שללו את דבריו - וטענו כי פעילות זו כלל לא מורגשת. הרב הראשי של הולנד אף אמר, כי השגריר כלל לא פנה אליו והם מעולם לא נפגשו...