הכולל ביריחו
הכולל ביריחוצילום: אורנה קובוס - גרעין יריחו

 

החל מאתמול (א') היסטוריה מתחדשת בעיר יריחו. בבית הכנסת 'שלום על ישראל' שבלב העיר שנמסרה לאחריות הפלשתינים בימי אוסלו, החל לפעול כולל בניצוחם של תלמידי ישיבת 'מעלה אפרים'. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אורנה קובוס, ממובילות השיבה היהודית לעיר, המספרת על המהלך החדש.

קובוס מציינת כי אמנם תלמידי 'מעלה אפרים' הם מוקד הכולל, אך קיים ביקוש גם מישיבות נוספות, והדבר נמנע מהם רק בשל קשיי תעבורה למקום.

הכולל החדש נפתח אתמול עם 11 תלמידים ראשונים ובראשותו של הרב יובל אהרוני, אך לדבריה רבים מבקשים להצטרף ורבים אכן יצטרפו.

קובוס מדגישה את התודות להן ראוי המח"ט נוחי מנדל שאיפשר את המהלך ומגבה אותו. זאת לאחר שבמשך שלוש השנים האחרונות גברה הנוכחות היהודית בעיר, בין בסיורים, בתפילות, בשיעורים וכעת בהקמתו של הכולל שמתחיל את פעילותו הקבועה מדי יום ראשון בין השעה 9:00 ל-13:00.

קובוס מזכירה ומציינת שראשית הכניסה המוסדרת ליריחו התאפשרה בזכות פעילותו של חבר הכנסת אורי אריאל שתיאם את המהלכים השונים מול רשויות הצבא, ומה שהחל בכניסה פעם בחודש למקום, המשיך דרך כניסה בפעם בשבועיים ושבוע על פי ההתארגנויות, וכעת מהלך מוסדר וקבוע של לימוד במקום.

בדבריה מזכירה קובוס את הגעתם ליריחו של אוטובוסים מדי יום במהלך חג החנוכה, ובהם מטיילים יהודים המביעים התעניינות סביב העיר שמעט נשכחה מאז ראשית ימי אוסלו. "אנחנו מקווים שבקרוב נשוב לתל יריחו, לבית הקברות החשמונאי ומקומות נוספים לאחר 11 שנים שלא ביקרנו בהם".

ומה לגבי השכנים הפלשתיניים? קובוס קובעת כי חשוב להראות להם שמדובר בעיר יהודית, עיר הבכורה לכיבוש ובה אתרים מקודשים ליהדות, ולדבריה "השכנים רואים זאת באהדה". היא מזכירה ש,תקופת הזוהר של יריחו הייתה אחרי מלחמת ששת הימים. אז הייתה בעיר רווחה כלכלית. הם רוצים שנחזור למקום גם מהבחינה הגשמית. היהודים מוציאים לא מעט כסף כשמגיעים לבקר".

כל זאת לבד מהערך הרוחני שלדבריה גם הוא משפיע על השכנים המבינים את מקומם לנוכח קיום מצוות השיבה למקום על ידי היהודים.