זיכרון מחודש
זיכרון מחודשפלאש 90

בישיבתה הבוקר צפויה הממשלה לאשר קיומו של קונצרט רקוויאם של ורדי לזכר השואה. המשרד לאזרחים ותיקים ייצג את ישראל במכון האירופאי למורשת השואה.

בפסטיבל ישראל שיתקיים בחודש מאי, ייערך קונצרט שבו ישחזרו נגנים מישראל ומקהלה של 80 זמרים מצכ'יה בהובלה של מנצח אמריקאי, את ביצוע הרקוויאם של ורדי לציון ולזכר נרצחי השואה בכלל ונרצחי גטו טרזין (טרזינשטאט) בפרט. עלות הקונצרט הינה מיליון ש"ח והוא ימומן מהתקציב של המשרד לאזרחים ותיקים וממשלת צ'כיה.

מהמשרד לאזרחים ותיקים נמסר כי קונצרט זה, בעידוד ממשלת צ'כיה, הינו המשך ישיר לפועלה של צ'כיה בדבר קידום נושאי השואה באירופה. בשנת 2009 הקימה צכ'יה את ESLI המכון האירופאי למורשת השואה (European Shoa Legacy Institute), מטרת המכון היא לסייע לקידום סוגיית השבת הרכוש היהודי ברחבי אירופה, באיחוד האירופי,  אותו מקדם המשרד לאזרחים וותיקים, מטעם מדינת ישראל, וקידום מערכת יחסים בינלאומיים לקידום הנושא.

סגנית השר לאזרחים ותיקים, ד"ר לאה נס, מספרת: "המקהלה בטרזין בחרה לבצע את יצירת הרקויאם של ורדי שאיננה יצירה בעלת אלמנטים יהודים, מתוך איזושהי תקווה להינצל מהצורר הנאצי. נגניה התאמנו וערכו חזרות עד לחיסול חברי התזמורת והלהקה ע"י הצורר הנאצי.  ייחודה של הפקה זו , הוא בהעמדת הכוח של רוח האדם וחירותו ליצור גם בתוך גטאות ומחנות. זו דוגמא לגבורת הרוח של אסירי מחנות המוות".

יצוין כי בימים אלה הפכה ישראל לחברה רשמית במכוןESLI  והייצוג של ישראל ייעשה על ידי המשרד לאזרחים ותיקים, אשר ייפקח על פעילות המכון וייקח חלק פעיל בעבודתו. סגנית השר ד"ר לאה נס: "השתתפות הממשלה בפעילות המכון, היינה צעד חשוב, יש להמשיך ולפעול כדי ש"הרצחת וגם ירשת" לא יתקיים לגבי הרכוש היהודי מימי טרום השואה באירופה", וציינה כי "ממשלת ארה"ב התחייבה מול המכון לפעול, ותסייע אף היא למיצובו מול המדינות הרלוונטיות".

נזכיר כי בגטו טרזין בצ'כיה ריכזו הנאצים יהודים משכילים רבים מגרמניה, מאוסטריה ומצ'כוסלובקיה. אמנים, סופרים, מוזיקאים ומדענים רבים, ניהלו בגטו חיי תרבות עשירים, ככל שאפשרו התנאים. מאחר שרבים מיושבי הגטו היו אנשי תרבות, התפתחה בגטו תרבות משל עצמה. הצגות תיאטרון רבות עלו בגטו, והייתה בו ספרייה ובה למעלה מ-60,000 ספרים. למשך זמן מה אף הועלו קונצרטים במחנה, כאשר במקביל לביצוע הקונצרטים מוליכים הנאצים משלוחים מקרב אוכלוסיית הגטו אל מותם במחנה ההשמדה והרצח באושוויץ. במסגרת זו ביצעה בגטו תזמורת ומקהלה את הרקוויאם של ורדי.