אייל ינון
אייל ינוןצילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, ועוזרו, עו"ד גור בליי, השיבו היום (ראשון) לעתירת תנועת 'אמונה' שדרשה כי הכנסת ולשכת עורכי הדין ימנו אישה כאחת מנציגיהם לוועדה למינוי דיינים.

"הכנסת אינה כופרת בחשיבות של מתן ייצוג הולם לנשים בוועדות המינויים לנושאי משרות שיפוטיות. עם זאת, הודגש כי מן הראוי שקידום סוגיה זו ייעשה בזירה המתאימה, היא הזירה הציבורית-פרלמנטארית, בה ילובן העיקרון וידונו ההסדרים הספציפיים להשגת מטרה זו, ולא באמצעות הטלת חובה מכוח פסיקת בית המשפט תוך ביטול רטרואקטיבי של הליך בחירת נציגי הכנסת לוועדה שנערך כדין".

עוד נטען בתגובה שיש לדחות את העתירה על הסף משום שהיא לוקה בשיהוי רב. נציגי הכנסת לוועדה למינוי דיינים נבחרו לפני כשנתיים וחצי ועד לאחרונה העותרת לא העלתה כל טענה כנגד הליך בחירה זה. בנסיבות אלה ברור כי הליך הבחירות שנערך לאחרונה בלשכת עורכי הדין אינו יכול להשפיע באופן רטרואקטיבי על תקפות הליך הבחירה בכנסת שהתקיים זמן רב לפניו.

עוד נכתב כי נציגי הכנסת מכהנים בוועדה למינוי דיינים מתוקף היותם נבחרי ציבור ומשכך הם נכנסים בגדר הפטור המפורש החל בחוק שיווי זכויות האישה לעניין זה. עוד נטען כי כיוון שהכנסת בוחרת את נציגיה לוועדה למינוי דיינים בבחירות חשאיות לא ניתן מבחינה עקרונית או מעשית לחייב את חברי הכנסת לשקול שיקולים בדבר ייצוג הולם בלא שהדבר יוסדר בצורה מפורשת בחקיקה.