ההרס במצפה אביחי
ההרס במצפה אביחיכל התמונות בכתבה באדיבות אתר א"י ממשיכים ובגאון

תושבי המאחז 'מצפה אביחי' (גבעה 18) הסמוך לקרית ארבע, טוענים כי הפועלים הסודנים והערבים שהובאו כדי לפנות את הריסות בתיהם גנבו תכשיטים וחפצי ערך מהמקום. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב שמעון בן ציון, בעבר חבר מועצת קריית ארבע הרואה באירוע 'עבירה גוררת עבירה', כשהוא מזכיר כיצד גורשו תשע המשפחות על ילדיהן "בקור מקפיא זרקו אותם, כפי שלא היו מעזים לעשות לערבים".

לאחר שיחות עם המתיישבים במקום התברר לו כי כששבו אל הריסות הבתים כדי לקחת מעט מהציוד ששרד את ההרס "התברר שאותם שליחי עבירה, ערבים וסודנים שכביכול באו לארוז ועשו זאת מתוך שמחה לאיד, לקחו תכשיטים של הנשים שגרו במקום וגנבו ציוד וכלי עבודה".

בדבריו הוא מדגיש שאין מדובר בערבים תושבי הכפרים שבאזור שהגיעו כדי לבזוז, אלא בערבים ופליטים מסודן שהחברה הקבלנית ש"זכתה" במכרז ההרס עושה בהם שימוש למטרות אלו.

לדבריו עדי ראייה מליל ההרס הבחינו בשקיות על הטרקטורים, ולהערכתם מדובר באותו ציוד שנלקח. עוד מציין הרב בן ציון כי מדובר בציוד יקר, ומנגד את הציוד הפשוט והזול יותר השאירו הפועלים במקום.

כעת בכוונת המתיישבים לתבוע ישירות את ראשי הצבא, אומר הרב בן ציון, ומציין כי אמנם צה"ל לא היה שותף בפועל למעשה במקרה זה, אך מכיוון שמדובר בשטח בו הריבון הוא צה"ל בכוונתם למקד את התביעה בצבא.

במינהל האזרחי האחראי על ביצוע עבודות ההרס שוללים מכל וכל את הטענות ואומרים לערוץ 7 כי הטענות נבדקו ולא עלה דבר המאשש אותן. עם זאת מציינים במינהל שהעבודות מתבצעות כאמור בידי חברה קבלנית, ומכיוון שכך היכולת לבדוק את הדברים לעומקם מעט מוגבלת, אך בכל זאת, מכיוון שמדובר בפעולה מתועדת הרי שניתן לבדוק את הדברים, כפי שנעשה. דובר המינהל מציין שצילומי ותיעודי האירועים מתבצעים כדי למנוע טענות מסוג זה, אך אם התושבים סבורים שאכן כך נעשה הרי שהם מוזמנים לפנות למשטרה שתפתח בחקירה מעמיקה יותר.

לעומת דברים אלו של המינהל האזרחי שבים וקובעים המתיישבים כי אכן נגנבו הציוד והתכשיטים. בשיחה מאוחרת מספר הרב בן ציון כי אחד המתיישבים מספר כי הבוזזים הערבים לקחו בתחילה גם כלי עבודה גדולים, אך משהבחינו שראו אותם המתיישבים עזבו את הציוד הכבד יותר ולקחו את הפריטים הקטנים יותר. כשפתחו המתיישבים במרדף אחרי הבוזזים ביקשו את עזרת השוטרים שהיו במקום, אך נענו במילים "מי אמר לכם שזה שלכם". בהמשך ראו כיצד הערבים מעלים את הציוד לאוטובוסים שהתרחקו מהמקום.