מגלה סודות היסטוריים. יוני רכטר אתמול בכנס
מגלה סודות היסטוריים. יוני רכטר אתמול בכנס'מזמור'

במסגרת פרוייקט סדנת אמנים שבה מופיעים אמנים בעלי שם מהמגזר הדתי והכללי בפני סטודנטים מביה"ס למוזיקה "מזמור" בגבעת ושינגטון,  התקיימה אתמול (שני) באודיטוריום שבקרית החינוך גבעת ושינגטון הרצאה של היוצר יוני רכטר. ההרצאה התקיימה בהשתתפות המנהל האקדמי במזמור, דניאל זמיר, פסנתרנית הג'אז הבינלאומית, ענת פורט, המתופפים שי זלמן וקרן טפרברג (המופיעה לאחרונה בהופעותיו של שלמה ארצי), אבי פיימנטה ועוד.

במהלך הרצאתו ניתח רכטר מוסיקאלית שתי יצירות בהלחנתו-"עטור מצחך" ו"כל עוד" שנבחרו מבעוד מועד על ידי תלמידי מזמור. במהלך הדברים סיפר רכטר על הקשיים הגדולים שבהם נתקל בהלחנתם: "ביצעתי גירסאות קודמות של השירים לפני שהיצירות האלו קיבלו את המנגינה הנוכחית שלהם", הדגיש. רכטר ציין כי את השיר "כל עוד" (המוכר יותר כשיר אלף בית) הוא הלחין על בסיס חווית ילדות קשה. רכטר: "בכל בוקר במשך שנים בדרכי לביה"ס היה לי  פחד בלתי נשלט שיחטפו אותי. כשעלי מוהר ז"ל בא אליי עם מילות השיר כבר הייתה לי את המנגינה בראש והלחנתי את השיר די בקלילות".

לעומת זאת, ציין רכטר כי בשיר "עטור מצחך" הוא "נתקע" עם מספר גירסאות ללחן של המילים. "כל גירסה נשמעה לי רע" רכטר נזכר, "עד שהגעתי לביתו של אריק (אנשטיין) שנתן לי הכוונה לכיוון הלחן שקיים היום". לשאלת הקהל כיצד לנהוג ברגע שנתקעים בלחן של שיר הוא ציין: "נתקעתם? תאמינו לי, זה קורה לכולנו. תרפו, ותחזרו אל השיר כל יום מחדש עד שזה ישתחרר לכם, אל תדאגו זה יגיע, בסוף זה תמיד מגיע". לשאלה כיצד בתור מלחינים שומרים לאורך זמן על מתח גבוה ולא דורכים במקום ציין רכטר כי: "חשוב תמיד להמשיך ללמוד, גם אני עדיין לומד אצל מורה לפסנתר וברגע שהכישרון מלווה בלימוד מתמיד, תמיד ייצאו לכם דברים חדשים".

איציק וייס, מנהל בית הספר, מספר על המקום וייעדיו: " לא מספיק לדעת לנגן טוב. צריך לתת כלים ליצירה, כי את הקרקע הרוחנית ליצירה מספק הרקע התורני של התלמידים, מה שנשאר לנו, זה לעצב אותם ולתת להם את ההכוונה והידע ליצור יצירות איכותיות".