אנשי מילואים בעלי עסקים קטנים, הגיעו לדיון הידברות בועדת המשנה לעסקים קטנים ובינוניים וזכו לתחזיות פסימיות מקצין המילואים הראשי, תא"ל שוקי בן ענת שטען כי תוך דור לא יהיו אנשים להגן על המדינה - "הקיבוץ נגמר".

ח"כ ליה שמטוב, יו"ר הועדה שמעה את הדברים ואמרה כי יש לפעול בכל הדרגים על מנת להקל על חיילי המילואים בעלי העסקים הקטנים. "אסור שבעלי העסקים הקטנים יפגעו אנושות בגלל אי תגמול הולם מהמדינה. עלינו להעניק הטבות נוספות ולהחיל שיטת חישוב חדשה להחזר כספי".

בדיון של ועדת המשנה לעסקים קטנים ובינוניים של ועדת הכספים בראשותה של ח"כ ליה שמטוב (ישראל ביתנו) בנושא בעלי עסקים המשרתים במילואים, הוצגו לראשונה מסקנות ועדת ההידברות שהוקמה לפני כשנה לשיפור מצב אנשי המילואים. נציגי ועדת ההידברות אמרו כי "יש קשיים שפוגעים בעסקים שלנו ועלולים לגרום לקריסתם אם לא ישתנו סדרי העדיפויות במדינה".

לאור הטענות אמרה ח"כ שמטוב כי על המדינה לעזור לחיילי המילואים בכל דרך ותמכה בבקשה לא לזמן איש מילואים בשנה הראשונה להקמת העסק. "מדובר ברעיון טוב מאוד אך צריך ליצור הגבלות שימנעו מאנשים להקים עסקים כדי להימנע משירות מילואים".

אבי סייג, יו"ר פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים התייחס לנושא וביקש להגביל את הקלות הגיוס לאחת לשבע שנים כך לא יוקמו עסקים פיקטיביים. לדבריו ישנם נושאים נוספים שעלו בועדת ההידברות כדוגמת הענקת עדיפות במכרזים ממשלתיים. "זאת צריכה להיות החלטה של כל משרדי הממשלה כתפיסת עולם שרוצה לעזור לאנשי המילואים בעלי העסקים".

בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים של משרד התמ"ת אמרו כי בעקבות ועדת ההידברות הם מכירים בצורך לעזור לחיילי מילואים בעלי העסקים ולפיכך הם הכפילו את מספר שעות קבלת הייעוץ העיסקי במט"י (מרכז לטיפוח יזמות) בעלות מוזלת של 60 שקלים. "יש לנו בעיה להנגשת המידע לציבור", הודה רן קיוויתי מנהל הסוכנות, "צריך לתת מענה לבעיית ההוצאות הקבועות של חיילי המילואים ולא להתייחס רק לרווחים שלהם".

מי שהפתיע את הנוכחים בדיון היה תא"ל שוקי בן ענת, קצין המילואים הראשי שבמסגרת בקשתו להציג את מנגנוני התמיכה והסיוע למשרתי המילואים בצבאות זרים, אמר בועדה כי אנשי המילואים בעלי העסקים הקטנים הם מגזר שלוקח על עצמו נטל כלכלי ומשפחתי כבד. "מערך המילואים הולך וקטן וזוהי העתודה היחידה של הצבא", הוא קבע, "לאור המצב במצרים נצטרך להגדיל כוחות ולחזק אותם".

לדבריו, מצב הגיוסים כיום בעייתי משום שפחות מ-50 אחוז שנקראים לשרת - משרתים. "היום המחויבות הראשונה של איש המילואים היא לפרנסתו - הקיבוץ נגמר. אם לא נטפל בזה אז בפחות מדור לא יהיו אנשים מספקים לשמור על ביטחונה של המדינה".

ח"כ שמטוב ביקשה את התייחסותו של צביקה הלפרין מג"ד במילואים שעושה בממוצע מאה ימי מילואים בשנה, כבר 24 שנים. לדבריו אף אחד לא מבין את המצב באמת. "אני פה של החיילים שלי. אותנו מעניין מה נקבל מחר בבוקר. אנחנו חייבים להיות מתוגמלים בתור חיילי מילואים. אני מרגיש בתור הפראייר של המדינה. אני לא מקבל החזרים על פלאפון ורכב ובגלל דברים כאלה אנחנו בקושי מגיעים למצב של 50 אחוז גיוס. צריך לתת לאנשים האלה כסף".

לאור הטענות הקשות של אנשי המילואים ביקשה ח"כ שמטוב מאבי צרפתי מנהל יחידה בביטוח הלאומי לבחון אפשרות לשלם מקדמות של 70 אחוזים לחייל המילואים העצמאי כבר מרגע גיוסם ולא שבועיים לאחר שהם מסיימים חודש מילואים. בתגובה אמר צרפתי כי הם יבחנו דרך לקבל את האינפורמציה מהצבא כבר מרגע הגיוס. "זה הליך מנהלי לא פשוט", הוא קבע.

מי שבא בטענות לצה"ל ולמשרד הביטחון היה רועי קונפיני מאגף התקציבים באוצר שטען כי צה"ל מונע מהאגף נתונים שיוכלו לעזור בקידום נוסחה לחישוב ההחזר הכספי על בסיס מחזור עסקים ולא לפי הרווח. "פנינו לצבא עשרות פעמים והנתונים שיש בידנו הם רק משנת 2008", טען קונפיני. יו"ר הועדה אמרה כי המצב הזה של חוסר בתקשורת לא מקובל עליה ולכן תזמן את הועדה תוך חודש כדי לקבל את הנתונים העדכניים דבר שיעזור לקדם את שיטת התחשיב אותה ביקשו אנשי המילואים בעסקים.