בישיבת הממשלה המיוחדת (מחר) ליום המאבק באנטישמיות וציון יום הזיכרון הבין-לאומי לקרבנות השואה תיחשף תערוכה בינלאומית מיוחדת של כרזות לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה.

התערוכה הינה פרי פרויקט בין-לאומי חדש, המעודד סטודנטים לעיצוב מכל רחבי העולם לברר מהי פרשנותם האישית למושג זיכרון השואה. התערוכה שתפתח בשבוע הבא בבניין האו"ם בניו יורק, מתקיימת ביזמת בית הספר הבין-לאומי להוראת השואה ביד ושם ומשרד ההסברה והתפוצות, ומבוססת על מודל מוכר ומוצלח - תחרות עיצוב הכרזה הממלכתית בישראל ליום הזיכרון לשואה ולגבורה.

את הפרויקט שנחנך בשנת 2010 מממן כוח המשימה הבין-לאומי לשיתוף פעולה בתחום ההנצחה וזיכרון השואה (ITF). המשתתפים, אמני גרפיקה וסטודנטים לעיצוב, הוזמנו להגיש כרזה לתחרות לאחר שהשתתפו בסמינרים ייחודיים מטעם יד ושם, המוזיאון הצרפתי לזיכרון השואה והמכון האירופי למורשת השואה (ברפובליקה הצ'כית). שופטים מקומיים בחרו את העבודות הטובות ביותר של כל מדינה ו- 60 היצירות שעלו לישורת האחרונה הועברו להערכתו של חבר שופטים בין-לאומי.

16 כרזות עלו לגמר והן יוצגו בתערוכה המיוחדת שתיחשף כאמור לראשונה בישיבת הממשלה המיוחדת ליום המאבק באנטישמיות וציון יום הזיכרון הבין-לאומי לקרבנות השואה . התערוכה תוצג גם בכל 31 המדינות החברות בכוח המשימה במהלך ינואר 2012 ותיחנך בחסות האו"ם באופן רשמי ב-26 בינואר בבניין הראשי של האומות המאוחדות בניו-יורק. למחרת, ביום הזיכרון הבין-לאומי לקרבנות השואה, יציגו את התערוכה כל 73 משרדי המידע לציבור של האו"ם ברחבי העולם. התערוכה תוצג במקביל גם בפרלמנט האירופי בבריסל.

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין אמר "לזיכרון השואה קיים אלמנט אוניברסאלי ברור, אך ההנצחה האמיתית והמשמעותית ביותר מתבטאת ברמה הפרשנות האינדיבידואלית של כל אחד ואחת. תחרות הכרזות הזו מאפשרת לאמנים מכל העולם, אשר לרובם אין קשר לעם היהודי או לשואה, להציג את הביטוי האישי שלהם לפרק הנורא בהיסטוריה האנושית. מול מגמות עכשוויות של הכחשת שואה, לתערוכה ערך רב ככלי המסייע בידינו להמשיך ולהנחיל את זיכרון השואה בקרב קהלים רבים, כעובדה היסטורית חקוקה בסלע ובעיקר כלקח לתרבות האנושית ולתוצאותיה ההרסניות של שנאה שלוחת רסן".

בית הספר הבין-לאומי להוראת השואה ביד ושם הכין מערך שיעור המתבסס על שלושת הכרזות שזכו בניקוד הגבוה ביותר, על מנת שישמש כלי פדגוגי נלווה. "ההצלחה של פרויקט הכרזות הבין-לאומי עלתה על כל הציפיות שלנו", ציין יו"ר יד ושם אבנר שלו." מדינות רבות הביעו עניין בהשתתפות בפרויקט בעתיד, ואנו שואפים להרחיבו בשנה הבאה".