מחסום פלסטינים
מחסום פלסטיניםצילום: פלאש 90

בעקבות ניסיון הפיגוע הבוקר במחסום קלנדיה, אירוע בו ניסה מחבל פלשתיני להכות בגרזן חיילי צה"ל, שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ישראל, שם בדוי, מאבטח שחווה אירוע דומה לפני כעשרים יום, במחסום אחר, מחסום שועפט. להערכתו מדובר בגל של אירועים הקשורים אלו באלו, או כלשונו "האינתיפאדה חוזרת".

האירוע המדובר התרחש בראשית חודש ינואר, כאשר מחבלת הגיעה למחסום וסירבה להישמע לדרישות המאבטחים שתעבור למסלול הולכי הרגל. היא התקרבה למאבטחים שבמקום, ו"אמרה שהיא לא רוצה לעבור. היא אמרה את זה בעברית, כך שהיה ברור לנו שהיא מבינה מה אומרים לה", מספר ישראל.

משהמשיכה הערבייה (הישראלית, מציין ישראל) להתקרב אל המאבטחים ניגש אליה אחד מהם כדי לבדוק מדוע היא מסרבת לבקשתם, ואז "מטווח אפס היא שלפה סכין וניסתה לדקור אותו. הוא זיהה שהיא מכניסה יד לכיס", מספר ישראל על שברירי השניות של שיקול הדעת שהוביל לכך שפיגוע הדקירה נמנע ללא נפגעים.

לדבריו, מדובר בתופעה הנלקחת בחשבון במחסומים ברמת וודאות גבוהה ביותר, שכן גם ערבי היוצא במגמה להגיע לעבודתו יכול להתפרץ בהתקפה על חיילי ומאבטחי מחסום לאחר שמשהו לא הסתדר כרצונו במהלך יום העבודה, "אנחנו סומכים עליהם יומיום, והם יום אחד יכולים לתקוע לנו סכין בגב", הוא אומר.

באשר לרמת האבטחה במחסומים המדוברים אומר ישראל כי אמנם ניתנת להם סמכות מעצר, אך גם זו חלקית ותלויה בנוכחותו של שוטר. עוד הוא מציין את היעדרם של אמצעים לבלימת מתקפה מעין זו, כגון שוקר חשמלי, גז פלפל וכיוצא באלה. אלה לטעמו יוכלו להביא למניעת מתקפות שכאלה.

בנוסף הוא מציין את תנאי העסקתם של המאבטחים, תנאים בהם מחסור במזון, בכוח אדם ואפילו במיזוג אויר, פוגע בערנותם של המאבטחים ויכול להוביל לפגיעתם. זאת בעיקר לנוכח אופי העבודה המתבצעת בצמידות לערבים העוברים במחסום.

"התחושה היא שזה יכול לקרות בכל רגע. האינתיפאדה חוזרת. צריך לתת יותר אמצעים יותר גיבוי למאבטחים. לתת להם דברים מינימאליים שיעזרו להם לשמור על ערנות".