מגרון
מגרוןאושרת כהן

באדיבות ערוץ הכנסת

הוועדה לפניות הציבור עורכת (שני) דיון בנוגע לצורך בקביעת מנגנון פיצויים עבור המפונים העתידיים ביישוב מגרון שבחבל בנימין. הוועדה לפניות הציבור תקרא למדינה לקבוע מנגנון פיצוי בטרם פינוי מגרון.

הדיון מתקיים בעקבות פניות מקרב המיועדים לפינוי, בהן הם מבקשים מהוועדה לפעול מול רשויות המדינה הרלוונטיות, על-מנת שאם הפינוי ייצא אל הפועל, הם "ייזכו לפיצוי הוגן בגין נזקיו, להם ולילדיהם".

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) יבקש לברר, האם מי מהרשויות החלה לפעול בעניין הפיצויים והאם נוצר קשר עם המיועדים לפינוי. זאת במטרה למנוע ולמזער סבל מיותר.

תמי גוטמן, תושבת מגרון שביתה נהרס סיפרה כי ההרס בוצע בלילה בו כל הילדים התכוננו לשנת הלימודים החדשה "לילדים שלי לא היה לאן ללכת בבוקר, לא היו להם תיקים, ספרים ומחברות. מדינת ישראל הרסה להם אותם ללא סיבה. תמי סיפרה בבכי כי המדינה מנעה מילדיה להתחיל שנה בדרך שבה כל ילד בישראל רצה להתחיל. זרקו אותם מהבית לעיני הילדים הרסו להם את הבית".

אביטל גפן שאף היא גרה במגרון סיפרה כי בעקבות האירועים בעלה שהיה חבלן במשטרה נזרק מתפקידו בחבלה, "המפקד שלו פשוט אמר לו הבית שלך לא חוקי, הוא היה חבלן וסיכן את החיים שלו למען מדינת ישראל ביום בהיר אחד זרקו אותו מהחבלה". 

"שאלנו את השוטרים מה אתם רוצים? באנו להרוס את הבית, תצאו מהבית", אמרה גפן וציינה כי השוטרים לא הגישו להם צו הריסה או כל מסמך רשמי בנושא.

עוד סיפרה "חלק מהילדים התעוררו ולא חזרו לישון באותו לילה, התינוק שלי, בן שבועיים, לא המשיך לינוק מאז בגלל זה. הילד שלי בכיתה א' סרב לחזור לבית הספר ועכשיו כשכבר חזר לבית הספר הוא מודאג וכל יום מתקשר שבע פעמים. ילדה אחרת חזרה למוצץ אחרי שהיא נגמלה. אף אחד לא לקח אחריות. אנו לוקחים את הילדים לטיפולים ואין מי שיממן את זה".

מנכ"ל המועצה האזורית מטה בנימין, מושי אשר, אמר בדיון כי המועצה האזורית הפנתה מאשבים רבים לטיפול בילדי מגרון לאחר ההרס, "אני פה בשביל לעזור לתושבים ולגבות אותם ואולי גם בשביל לצאת עם איזושהי בשורה".

עו"ד גל כהן, היועץ המשפטי של משרד הביטחון, אמר בדיון כי האחריות לגורל הילדים מוטלת על ההורים שידעו כי הבתים שלהם לא חוקיים. נציג המנהל האזרחי ביהודה ושומרון הדגיש כי בניגוד למה שטוענים תושבי מגרון יש צווי הריסה שחולקו למגרון.

תמי גוטמן הבהירה, "קיבלנו צו הפסקת עבודה אך לא קיבלו בחיים צו הריסה".

יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ יעקב כ"ץ, אמר בדיון "בקדנציה של נתניהו נהרסו הכי הרבה בתים ביהודה שומרון, מעולם לא נהרסו כל כך הרבה בתים ביהודה ושומרון, לא בכמות ולא באיכות. ברק בכוונה עשה את זה בלילה ובכוונה לא הודיע לנתניהו. הורסים בלילה, מביאים בכוונה בני מיעוטים שיארזו".

ח"כ אריה אלדד אמר, "מי שנתן את ההוראה להרוס בלילה יצטרך לתת הסברים, בצו הריסה לא כתוב לבוא בלילה, צריכים לנמק למה בלילה, למה לפגוע בילדים. לא באים להרוס את הבתים של הבדואים בלילה אם באים בכלל".

לדבריו ההרס נעשה לא סתם אלא כהכנה לפינוי מגרון, "באו להראות להם מה יקרה אם לא יקבלו את הפשרה, סחיטה באיומים, הרסו מספר בתים ופגעו במשפחות כדי לאיים על כל השאר וזו סחיטה באיומים".