הרס בתי הקבע במגרון
הרס בתי הקבע במגרוןערוץ 7





הועדה לפניות הציבור של הכנסת דנה הבוקר (שני) על הצורך בקביעת מנגנון פיצויים עבור תושבי מגרון, שגורשו מבתיהם לפני ארבעה חודשים.

במהלך הדיון סיפרו שתי תושבות הישוב על הטראומה שעברו ועוברים הילדים בעקבות הוצאתם באמצע הלילה מבתיהם ושההרס נעשה ללא שום התראה.

בראיון לערוץ 7 הסביר מנהל מחלקת השירות הפסיכולוגי במועצה האזורית בנימין, חנוך ירס, כיצד אירוע כזה משפיע על הילדים לאורך זמן ואפילו במשך כל ימי חייהם, "באותו לילה הילדים הוצאו אל מחוץ לביתם, וראו איך הבתים שלהם נהרסים. זה גורם לבעיות קשות".

"השאלות שנשאלות על ידי הילדים הן קשות", הסביר ירס, "הילדים לא יודעים מה הם יעשו מחר, איך מתייחסים לשוטרים. יש לילדים התנהגויות חריגות - חלקם חוזרים להרטיב, חלקם מפתחים בעיות ריכוז וילד מצטיין יכול להפוך לילד מנותק, ישנן תופעות של אלימות, פחדים וחרדות".



ירס הסביר כי השפעת הטראומה על הילד תלויה באיך שהילד חווה את המועקה הנפשית, "יש כאלה שזורמים, ויש כאלה שהמועקה נשארת איתם. ומטרתנו לעזור להם לחוות את זה בצורה הטובה ביותר שאפשר".

מנהל מחלקת השירות הפסיכולוגי ציין כי גם בתקופה זו, כאשר ענן הרס מרחף מעל מגרון, ישנן בעיות של טראומה ואפילו קשות יותר, "כשאנשי מקצוע מטפלים בטראומה הם בדרך כלל מטפלים לאחר האירוע, אך במקרה זה, ישנה אי ודאות בנוגע למה שהולך להיות. התושבים חווים את הטראומה יום יום מחדש - כל פעם שהוא הולך לישון הוא לא יודע מה יהיה בלילה והאם הרעש שעכשיו הוא שומע זה מהרחוב או שזהו טרקטור שבא להרוס".