טכנולוגיה בידורית
טכנולוגיה בידוריתיוני קמפינסקי

ועדת המדע והטכנולוגיה, בראשות ח"כ רונית תירוש, סיירה במערך ממשל זמין ושמעה סקירה מקיפה של מנהלת המערך, כרמלה אבנר. בסיור ובדיון השתתפו גם ח"כ מיכאל איתן, השר המופקד על שיפור השירות הממשלתי לציבור ומר טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי, הממונה על פרויקט ממשך זמין.

מערך "ממשל זמין" מאחד ומתאם בין 300 אתרי ממשלה שונים ובכללם אתרים ביטחוניים. המערך מתאם בין תהליכים ופורטלים בין-משרדיים ומעניק שירותים רבים לאזרח, ביניהם: גלישה לאתרי משרדי ממשלה, אתר תשלומים מקוון ועוד. במהלך הסיור והדיון נמסרו מספר נתונים משמעותיים מאד. בשנת 2011 התבצעו תשלומים מקוונים לאתרי הממשלה בשיעור של כ- 19  מיליארד ₪.

שירות הלקוחות של המערך ענה לכ- 250,000 פניות. הנתון המרשים ביותר היה שהמערך עמד השנה בפני כ- 5 מיליון ניסיונות תקיפה. השר מיכאל איתן אמר כי מטרת המערך הינה להנגיש ולהשקיף מידע בדחיפה, על מנת שאזרחים יוכלו לעשות שימוש במידע. כמו כן המערך מנגיש לאזרח את השירות הממשלתי. מכיוון שמשרדי הממשלה הינן לעיתים "ממלכות בפני עצמן", חשיבות המערך היא בתיאום האינטרנטי בין המשרדים השונים.

מערך "ממשל זמין" פועל באמצעות תקציב של 70 מיליון ₪ ועוד 25 מיליון ₪   - תקציב המותנה בהכנסה. המערך פתוח לפניות הציבור במגוון אמצעים, ביניהם הרשת החברתית פייסבוק. בהתבטאות נדירה אמרה גב' כרמלה אבנר כי היא סבורה שמשרד החינוך לא צריך לאסור על המורים את השימוש בפייסבוק. מערך "ממשל זמין" פועל גם לקביעת סטנדרטים אחידים לאתרים הממשלתיים. בין היוזמות העתידיות של המערך, ניתן למצוא הרחבת שיתוף הפעולה עם המגזר העסקי והקמת תכנית לאזרחות – "כיצד לפעול ולהתנהג בעולם דיגיטלי?"             

בתום הסיור אמרה ח"כ רונית תירוש, יו"ר הועדה, כי למדה מהסיור על היכולות הטכנולוגיות המרשימות שבאמצעותן מערך "ממשל זמין" מאפשר קשר בין משרדי הממשלה לציבור. "התרשמתי במיוחד מרמת האבטחה הגבוהה של המערך. אין ספק שמערך "ממשל זמין" מסייע להתגבר על קשיים ביורוקרטים, חוסך בזמן ומציב את ישראל על במת הקדמה העולמית".