בלי צבא - אין דרכון
בלי צבא - אין דרכוןפלאש 90

שורה של הטבות הנוגעות לאגרות הדרכונים, אושרו בועדת הכספים של הכנסת, בראשם הענקת פטור מלא מאגרה בעת הנפקת דרכון במקרה של צורך רפואי והומניטארי דחוף הדורש יציאה מיידית מהארץ.  

נציגי משרד הפנים אמרו בדיון כי מי שיאשר את הפטור הוא מנהל היחידה בנתב"ג או בלשכת משרד הפנים, וכי הדרכון יינתן ללא אגרה בשדה התעופה.  הפטור מן האגרה יינתן גם במקרה של הוצאת צו הסגרה ע"פ חוק הדורש יציאה מיידית של האזרח מהארץ לחו"ל.

כמו כן הפחיתה ועדת הכספים את האגרה הנגבית בעת הנפקת דרכון חדש במידה והדרכון הקודם הושחת, אבד או הושמד. נציגי משרד הפנים ציינו בדיון כי עד היום אזרח שאיבד את דרכונו נאלץ לשלם פי ארבעה מסכום האגרה הרגילה מאחר והנפקה חוזרת, דורשת מפקיד משרד הפנים לבצע פעולות נוספות הדורשות זמן רב יותר, מהנפקת הדרכון הראשון לאזרח, ובנוסף יש ליצור מנגנון שיגרום לאזרחים לשמור על הדרכונים. 

יו"ר הוועדה ח"כ הרב גפני אמר כי יש להתחשב באזרחים מאחר ואובדן דרכון איננו דבר מופרך, "בניגוד לתעודת הזהות בה משתמשים באופן יומיומי, הדרכון יכול ללכת לאיבוד לעתים, ולא צריך לגבות אגרה כה גבוהה". בתום הדיון אושר כי ייגבה רק כפל אגרה ולא פי ארבעה, וזאת במידה והדרכון אכן ייאבד, ייגנב או יושחת.

כמו כן, במהלך הדיון ביקשו נציגי משרד הפנים לבטל את ההנחה שנקבעה לפני כשנה למנפיקים את הדרכונים דרך האינטרנט בחודשי החורף, מאחר וישנם אזרחים המשלמים את האגרה בחורף במחיר המוזל, אך בפועל באים ללשכת משרד הפנים להנפיק את התעודה בעת העומס בקיץ.  יו"ר הוועדה ח"כ הרב גפני סירב לבטל את ההנחה ואמר כי הענקת הנחה למנפיקי דרכונים בחורף  מעודדת אזרחים לעשות זאת, ומסייעת בהפחתת העומס הרב הקיים בלשכות משרד הפנים בקיץ.

בנוסף, אישרה הוועדה לבצע התאמות נדרשות של האגרות כדי שהמשרד ייערך לעבור להנפקת מסמכי זיהוי ביומטריים, ונקבעה הנחה לאזרחים המשלמים על הנפקת דרכונים לקטינים דרך האינטרנט.

יו"ר הוועדה ח"כ גפני קרא לנציגי משרד הפנים להקים עמדות שירות בלשכות שיסייעו לאזרחים שאין ברשותם חיבור לאינטרנט. "אזרחים רבים, ביניהם קשישים ומשפחות שאינן מתחברות מסיבות שונות לאינטרנט צריכים לקבל סיוע מהרשויות בלשכות המעניקות שירות לציבור".

גפני ציין כי בעת דיוני הוועדה שעסקו ברשות המיסים נקבע כי יוקמו עמדות שכאלו והן אכן פועלות בהצלחה ומסייעות לאזרחים.  נציג משרד הפנים אמר כי הם אכן החלו בפיילוט כזה בלשכה הגדולה ביותר בארץ - בתל אביב, ולאחר מכן הפיילוט יורחב לערים נוספות.