צילום: חזקי עזרא

יו"ר הוועדה לזכויות הילד זבולון אורלב יגיש בשם הוועדה תלונה למח"ש על התנהלות המשטרה בעת פינוי מאחזים בכל הקשור לפגיעה בילדים. "אופן הפינוי של הקטינים מהווה לכאורה עבירה על סעיף 368ג' לחוק העונשין – 'העושה בקטין או בחסר ישע מעשה התעללות גופנית, נפשית או מינית, דינו- מאסר שבע שנים', מסביר היו"ר אורלב. יו"ר הוועדה לזכויות הילד הודיע על כך בדיון שהתקיים היום לבקשתו של ח"כ מיכאל בן ארי על פינוי תינוקות ופעוטות מביתם באמצע הלילה בעת פינוי מאחזים.

"ילדים מקבלים מכות קשות כשמפנים אותם באישון לילה מביתם, ומשרד הביטחון אומר 'זה לא ענייני, כי לא אני זה שנכנס לבתים, מי שמפנה זו המשטרה'", אמר היו"ר אורלב בדיון, "המשטרה אומרת – אנחנו לא מחליטים על העיתוי, לנו יש רק שיקולים מבצעיים, משרד הרווחה אומר – מה אני יכול לעשות? לא נתנו לי להיכנס לשטח. הוא רואה את ההתעללות לנגד עיניו וזה לא עניינו, משרד החינוך שולח את שפ"י לאחר מעשה. גם משרד המשפטים חוטא לתפקידו, כל הזרועות שלו עוצמות עיניים. אם אני הייתי שר הרווחה הייתי הופך שמיים וארץ, דורש דיון בממשלה. הילדים נפגעים מהתנהלות לכאורה עבריינית. איפה שירותי הרווחה? למה לא הופכים שולחנות? דיברנו וחזרנו על כך שחייב להיות נוהל. יושב צוות בינמשרדי ועובד על נוהל, ובינתיים נעשים דברים מאד חמורים, עבירה על החוק."

ח"כ מיכאל בן ארי, יוזם הדיון: "לכל הדיונים יש לא אפס תוצאות, אלא שהתופעות מחמירות. תשובתה בכתב של רות בר בשם משרד הביטחון לוועדה נשמעת כמו מכתב שכתבו בצפון קוריאה. היא אומרת – אם אתם רוצים לדאוג לילדים, אז אל תהיו שם, הם מגלגלים את הכדור לפתחם של ההורים. השופט דרורי בפסק דינו על החרבת בית משפחת פדרמן כתב 'לא קיבלתי הסבר כלשהו כיצד מתיישב הדבר עם חובת המדינה להגן על ילדים'. הזעקה גדולה, ילדים בחרדה. אני לא מבין איך יכול להיווצר העוול הגדול הזה. גורמי אכיפת החוק ממשיכים לפרוע חוק. זו מדיניות בלתי חוקית. משרד הביטחון ומשטרת ישראל מצפצפים על החוק. החוק מבחינתם לא קיים".

גם חבר הכנסת דב חנין (חד”ש) ביקר בחריפות את התנהלות המשטרה ואמר: "מה שעולה בדיון צריך לאחד אותנו. פינויים באמצע הלילה זה מעשה אכזרי. לפרוץ לבתים באמצע הלילה, כשיש שם ילדים קטנים, זה נזק ודאי לילדים. שום מטרה פוליטית-מדינית לא יכולה להצדיק זאת. אי אפשר לנהל מאבקים על חשבון ילדים. זה דיון עקרוני והוא נוגע לא רק למאחזים אלא גם לרחל לוי ביבנה וגם לבדואי שהורסים את ביתו. לא מקבל את נימוק גורמי האכיפה שהדרך הנכונה היא לפנות בהפתעה. כשיש ילדים קטנים, תפנו ביום, כשהילדים במוסדות החינוך. זה יותר מסובך וכרוך בעלויות, אבל לגרום לילדים לטראומה זה הרבה יותר יקר".

חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס: "התנהלות הכוחות המפנים הייתה התנהלות פושעת. לא לאפשר לילדים להיכנס לכלי הרכב המשפחתיים, לקבל הגנה מפני קור של שתי מעולות בלילה חורפי בהרי חברון, זו קטסטרופה. גם לא להכין צוות חינוכי בבית הספר שידריך את הילדים איך להכיל את האירוע שערורייתית. צריך חשיבה מחודשת, אולי חקיקה. אסור לתת לזה לקרות".