עוזי דיין
עוזי דייןערוץ 7

האלוף במיל עוזי דיין היה בעברו סגן הרמטכ"ל, ראש המועצה לביטחון לאומי ובימים קדומים יותר גם מפקד סיירת מטכ"ל. שלושת התפקידים הללו מעניקים לו זווית ראייה ברורה בסוגיית היחס לאיראן, הסנקציות הכלכליות שהוטלו עליה ואף על הפיצוצים המסתוריים שהביאו לחיסולם של לפחות ארבעה מדעני גרעין.



בראיון לעיתון 'בשבע' הוא פורס את עיקרי הדברים.

כמי שכיהן גם כסגן הרמטכ"ל וגם כראש המועצה לביטחון לאומי, איך אתה רואה את הסנקציות שהטיל השבוע המערב על איראן?

"האיום האיראני עלינו הוא האתגר מספר אחד של הביטחון הלאומי שלנו. מדובר באיום משולש. ראשית, צריך להבין שאנחנו מטרה, ולכן צריך לקבל את הדברים ברצינות. אנחנו אמנם לא חסרי יש"ע ואפילו חזקים, אבל אנחנו מדינה קטנה וככזו אנחנו מדינה פגיעה. האיום השני הוא החשש שאם תיווצר יכולת גרעינית איראנית היא תזלוג לארגוני הטרור שמשמשים מוצבי חוץ עבור האיראנים, כלומר חיזבאללה בצפון וחמאס בדרום. נקל להבין את חומרת האיום במידה ויוכלו להפעיל טרור כשמאחוריהם מטריה גרעינית. האיום השלישי הוא העובדה שמדובר ב'נשק משווה' ומדינות אחרות עשויות ללכת בכיוון הזה בעקבות האיראנים. דוגמא לכך היא עיראק שאמנם לנו אין סכסוך איתה, אבל כמדינה עם היסטוריה של מלחמה עם איראן הם ילכו לאפיק הזה והמועדון הגרעיני יהפוך לאספסוף גרעיני..."

אגב, נוכחות הפלשתינים כאן לא מהווה "שכפ"ץ" עבורנו מירי איראני? אחמדיניג'אד יירה גם עליהם?

"בהחלט. הוא יירה גם עליהם. צריך לזכור שהם שיעים ושהם שלטון מאוד חסר חמלה. לא אכפת לו מאזרחים. אנחנו לא שוכחים את העיראקים ששיגרו עלינו טילים בלי לקחת בחשבון אם הם יפגעו בפלשתינים או לא. אין אצלם שום התחשבות. איראן הפעילה כל אמצעי גם נגד אחרים וגם נגד מיעוטים אצלה. היא לא תהסס לפעול נגדנו".

אם כך, אתה מחדד את שאלתי. איך צריך לראות את הסנקציות? הן מספיקות? הן רציניות?

"אנחנו נמצאים בשנת הכרעה. אנחנו לפני האמצעי האחרון. בשלב הזה סנקציות טוטאליות יכולות להועיל. סנקציות שיכללו אמברגו על הנפט והגז האיראני והחרמת בנקים איראניים. איראן פגיעה מאוד בנקודות הללו ולכן סנקציות יכולות לספק את הסחורה, אבל צריך לזכור שללא אקדח טעון הסנקציות לא תפעלנה. לכן הנקודה העיקרית היא שצריך להפעיל את הסנקציות הטוטאליות, ובמקביל לגבות אותן כדי שהאיום הזה יהיה יעיל".

כשאתה מדבר על אקדח טעון אתה מתכוון לאיום באפיק הצבאי, וזכורים בהקשר הזה דבריו התקיפים של ראש המוסד שלעבר דגן נגד האפיק הזה.

"יש מי שנוהגים כמו דגן בחוסר אחריות ולא מבינים שאין ערך לסנקציות ללא איום במכה צבאית. בנושאים הללו לא מאיימים באקדחים לא טעונים, ולכן אין דבר יותר מזיק מאשר כרסום באמינות האיום. משום כך עיסוק של אנשים כמו דגן בשאלת התקיפה, אם כדאי או לא, אם צריך להיזהר או לא, זה דבר סופר מזיק, בעיקר משום שאנחנו רואים באפיק הצבאי אופציה אחרונה".

דיברו על חלופות מעודנות יותר למכה צבאית

"היו שחשבו שאפשר להסתפק בטיפול "רך" כמו חבלה במחשבים של תכנית הגרעין האיראנית, חיסול אנשים או תקיפת החומרה, כלומר לגרום לכך שהמיסבים של הסרכזות שם יהיו פגומים. המיסבים הללו נהרסים מכל חוסר איזון ופגיעה באיכותן. היו שחשבו כך אבל זה לא באמת סיכול. מהלך כזה אמנם מרתיע, מפחיד ומעכב את הצד השני, אבל הוא לא מסכל באמת את התהליך כולו. לא ניתן לפעול בדרך הזו מול מישהו נחוש כל כך".

אז אתה מדבר על שילוב של סנקציות ואיום, ואכן אובמה אמר דברים ברוח זו. הוא אמר שכל האופציות פתוחות.

"הוא לא אמר רק את זה אלא קבע שיעשה את כל שברשותו כדי לסכל. עכשיו הוא צריך להוכיח שאלו לא מילים ריקות. אלו סנקציות מאוד רציניות, אבל השאלה היא אם עושים אותן באמת. יש בהן פוטנציאל למוטט את הכלכלה האיראנית וליצור טריז בין העם להנהגה שם".

זה לא עלול להפוך את העם קנאי יותר ומלוכד יותר סביב השלטון שלו, ברוח הקנאות השיעית?

"צריך לזכור שבאיראן לא מרוצים מהשלטון עוד קודם לכן. אני יכול לספר שבעבר נפגשתי עם אנשי אופוזיציה וקואליציה איראניים, ברשות כמובן, ואפשר לומר שהם הרבה יותר רציניים ממה שנראה. רק השבוע אישרתי עיתונאי איראני נוסף כחבר אצלי בפייסבוק. הממשל שם בוחן את המערב עד כמה הוא נותן לו חבל ומנגד האופוזיציה משוועת לעזרה".

לסנקציות עשויות להיות גם השלכות קשות כמו עלייה במחיר הנפט. השלכות כאלה לא יובילו את המערב להתקפלות?

"לא מדובר רק בעליית מחיר הנפט, אלא גם בהשלכות ביטחוניות. הם צפויים להפעיל את מוצבי החוץ שלהם בעזה ודרום לבנון וליצור בעיות במיצרי הורמוז, וככל שהסנקציות תהיינה יעילות יותר האפשרות לתגובה שלהם תהיה משמעותית יותר".

אז איך מתמודדים?

"צריך לפעול באפיק המדיני ולהראות לעולם שאם כך נוהגים האיראנים ללא גרעין, אפשר רק לדמיין אילו בעיות הם יעשו כשיהיה בידיהם כוח גרעיני. באפיק הכלכלי צריך לחזק את החלופות לנפט כמו סעודיה שכבר הודיעה על נכונותה להגביר את הייצור, ובמקביל להכשיר לטווח הארוך חלופות אנרגיה כמו אנרגיה סולארית וביולוגית. בזירה הצבאית האמריקאים צריכים להיערך לפעולות לפתיחה של מיצרי הורמוז, ואנחנו להיערך להתלקחות גזרות עזה ולבנון".

המציאות הזו לא תוביל את ארצות אירופה לוותר, מתוך תחושה שהם מקריבים יותר מדי עבור ישראל?

"מדינות אירופה כבר מבינות שאיראן גרעינית תסחט אותן יותר והתשלום על ערעור המאזן במועדון הגרעיני יהיה תשלום קטלני גם עבור אירופה עצמה. זו הסיבה שמדינות מובילות כמו בריטניה, צרפת וגרמניה לא רק מבינות אלא גם נוקטות בצעדים".

נכון שאנחנו נוביל את המאבק הזה?

"רצוי היה שלא אנחנו נוביל את המאבק הזה, אבל צריך להבין שאם אנחנו נשתוק כולם ישתקו. בנוסף צריך לזכור שיש לנו יכולת צבאית שאין לזלזל בה. אנחנו יכולים לתקוף צבאית. יש בכך הרבה סיכונים והחלטה כזו היא קשה ומורכבת אבל כצעד אחרון של אין ברירה יש בכוח העובדה הזו, בצירוף מדיניות חוץ תקיפה ונחושה, לגרום לכך שהעולם לפעול. עובדה היא שאנחנו כיום ערב הפעלת סנקציות חריפות".

לסיום, כמי שפיקד על סיירת מטכ"ל וביצע אי אלו מבצעים עלומים, איך אתה רואה את הפיצוצים המסתוריים באיראן. אלו יכולים להיות אירועים מקריים?

"מקרי זה ודאי שלא. ארבעה מדענים חוסלו והיו פגיעות נוספות. לכל זאת צריך מודיעין לתכנון, מודיעין מבצעי, טכנולוגיה, דרכי גישה ומילוט שיאפשרו את הביצוע. ראשית צריך לזכור שיש לא מעט ארגונים ומדינות שהם קנדידטים לסיכול 'רך. שיתוף פעולה עם גורמים מבפנים, קבוצות מתוך איראן, הוא דבר הכרחי. צריך לדעת מה בדיוק עמדותיו של המחוסל, להכיר את הרכב שלו ואת צעדיו. חייבים קשר בארץ היעד. אלו דברים שמתבצעים באופן מקצועי ולא ניתן לבצע אותם ללא שיתוף פעולה מבפנים".