סיגריה.
סיגריה.פלאש 90
ועדת הכספים דנה היום (רביעי), בצווים שיצמצמו את הפטור ממכס על רכישת סיגריות בדיו-טי פרי לפקט אחד בלבד ולבני 18 ומעלה וייעלו משמעותית את מסי הקנייה על סוגי טבק שונים. הוועדה טרם החליטה אם לאשר צווים שנחתמו ע"י שר האוצר.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי "החלטה סופית תתקבל לאחר שהוועדה תשמע את עמדת משרד הבריאות בנושא נזקי העישון, את עמדת משרד התחבורה בנוגע לפגיעה בהכנסות רשות שדות התעופה וכן את עמדת היבואנים בעניין התחזקות שוק ההברחות". אם ועדת הכספים לא תאשר את הצווים עד שלושה חודשים מיום פרסומם, הם יבוטלו.

לעת עתה, נכנסו לתוקף מאמצע דצמבר הצווים העוסקים בהעלאת מסי הקנייה על טומבק (טבק לנרגילה), טבק למקטרות, טבק לא מעובד לסיגריות וטבק מעובד לסיגריות מ- 50 ₪ לק"ג ל- 280 ₪ לק"ג. הצו לצמצום הפטור בקניית סיגריות בדיו-טי פרי אמור להיכנס לתוף מאמצע חודש מרץ, אם אכן יאושר בוועדה.

גפני אמר בעקבות דברי נציגי האוצר על הפחתת נזקי העישון כמניע לצווים, "הדיון הוא על כסף ופחות על נזקי העישון. האוצר טוען שעקב הרפורמה במס שאושרה בוועדה חסר כסף בקופה הציבורית ומחפש דרכים לממן את מתן 2 נקודות זיכוי במס למעמד הביניים (למשתכרים עד 14 אלף ₪) שאושר כאן בוועדה".

סמנכ"ל בכיר תכנון וכלכלה ברשות המסים, ערן יעקב, "הצווים בעקבות החלטת ממשלה להפחית את העישון. המטרה להפחית ל- 200 בלבד, את כמות הסיגריות שניתן להביא בפטור כשבאים מחו"ל. זה נהוג בהרבה מדינות בהתאם לאמנת קיוטו, בגרמניה, בהולנד ובמדינות נוספות. בסינגפור למשל, אין בכלל פטור על יבוא סיגריות. מדובר במוצר בעל השלכות שליליות שאין לו כל תרומה לצרכן. אמנם יש גם עניין פיסקאלי אך יש פה השלכות בריאותיות. מדובר בהטבה רגרסיבית, כך שרק אלו הנוסעים לחו"ל זוכים בהנחה". לדבריו, "יש מקום לבטל לחלוטין את הפטור בנוגע לסיגריות".

בדיון, הודה יעקב, ש"המניע המשמעותי לצמצום הפטור, הוא פיסקאלי ונועד לממן, בין השאר, את שינוי מדיניות המס. גם בטבק מדובר במס רגרסיבי. מדובר בסוגי טבק הגרועים בפגיעתם מסיגריות".

ח"כ שי חרמש (קדימה) אמר כי "הציבור כבר ימצא דרכים לעקוף את הצווים והדבר גם לא יסייע להגדלת תקציב המדינה".

ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו): "הצווים הללו פוגעים בעיקר במעמד הביניים".

סמנכ"ל מסחר ופיתוח עסקי ברשות שדות התעופה, יורם שפירא, הביע התנגדות לצווים, "תקציב הרשות מבוסס על הכנסות מאגרות וממסחר והסיגריות מהוות נתח משמעותי מהמסחר; כ- 27% מסך כל המכירות בדיו-טי פרי. סך ההכנסות של הרשות מאגרות וממסחר ב- 2011 מעל 2 מיליארד ש"ח והן משמשות להתייעלות ולשיפור תשתיות. אם הצווים יאושרו תהיה פגיעה בהכנסות ובסופו של דבר הרשות תעביר פחות כספים לאוצר".

מנכ"ל ג'יימס ריצ'רדסון, אבי בן חור, אמר כי "במקרה המרבי המדינה תגדיל את הכנסותיה ב- 70 מיליון ₪ והערך נטו של המהלך הזה לא יעלה על כ- 30 מיליון ₪ ובשביל זה לא עושים כזאת רפורמה שתפחית דרסטית של הרווחים של חברה שפועלת מתוקף מכרז עד 2014. מדובר בשינוי כללי המשחק תוך כדי משחק".

מנכ"ל דניאל ייבוא ושיווק, מהאר דניאל, ציין כי "ההעלאה הדרסטית של המס על טבק לנרגילות, למקטרות ולסיגרלות יפגע קשה בתעשייה ויגביר הברחות ושוק שחור". עו"ד מוטי איילון, המייצג את חברת דניאל, הוסיף כי "העלאת מס הקנייה על יבוא הטבק בצורה כה דרמטית היא מכת מוות לעוסקים בענף. אם רוצים להעלות את המס צריך לעשות זאת באופן מדורג על-מנת לאפשר שחרור של מכולות הממתינות בנמלים וגם על-מנת למנוע תעשיית הברחות".

בפתח הדיון הביע גפני תסכול ממהלך אחר של האוצר: פרסום צו שמפחית את המכס על מוצרי אלקטרוניקה בידוריים כטלוויזיות ומסכי LCD. "בבת אחת גורעים מהכנסות המדינה 240 מיליון ש"ח בשנה ובו בזמן מנהלים מו"מ עיקש נגד הנחות בתעריפי המים לנכים בהיקף 5 מיליון ש"ח בלבד", אמר גפני, "סדרי העדיפויות במדינה השתבשו. לחם ושעשועים במקום מענה לצרכים האמיתיים" אמר.

במהלך הדיון ביקש נציג העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, אסף גטניו את רשות הדיבור וקרא לגפני להוציא מחדר הוועדה לוביסטים בשכר. גפני דחה את דרישתו ואמר כי הוא הוועדה מאפשרת לכל בעלי העניין להביע את עמדתם. גטניו הוצא מהדיון לאחר שהפריע למהלכו התקין.