גדר ההפרדה
גדר ההפרדהצילום: פלאש 90

שליחו של ראש הממשלה לשיחות עם הפלשתינים, עו"ד יצחק מולכו, הציג לראש צוות המו"מ הפלשתיני, סאיב עריקאת במו"מ שהתקיים בירדן, הצעה לגבולות המדינה הפלשתינית, ממנה ניתן להבין כי היא תואמת לתוואי גדר ההפרדה.

כך דיווחה השבוע סוכנות הידיעות הצרפתית מפי 'מקור פלשתיני בכיר'. לדברי אותו מקור, בהצעה נאמר כי מזרח ירושלים תישאר בתחומה של ישראל.

על פי דיווחים נוספים, ישראל הציגה בשיחות אלו לראשונה את עקרונותיה בנוגע לגבולות המדינה הפלשתינית. מולכו, דווח מרבת-עמון, הציג את עמדת ישראל בעל פה ולא העביר לעריקאת מיסמך בעניין. אחד העקרונות שהציג מולכו, כך דווח, היה כי במסגרת הסדר קבע בין ישראל לפלשתינים, רוב המתיישבים הישראלים ביו"ש יישארו בשטחי ישראל, והגבול ישורטט כך שרוב הפלשתינים ביו"ש יהיו בשטח המדינה הפלשתינית שתקום.

הנוסח של מולכו דיבר על 'רוב הישראלים' ולא על 'רוב היישובים'. העיקרון שהוצג מתאים להפליא לקביעת גדר ההפרדה כגבול ישראל והמדינה הפלשתינית. כלומר: 90 אחוזים משטחי יו"ש יימסרו למדינה הפלשתינית. עשרת האחוזים שיישארו בקושי בידינו, כוללים את רוב המתיישבים – אבל לא את רוב היישובים.

תוואי גדר ההפרדה נבנה כך, שרוב המתיישבים ביו"ש בגושים הגדולים, נותרו בצידה המערבי של הגדר. מדובר בריכוזים העירוניים הגדולים צמודי הקו-הירוק, כמו גוש-עציון, מעלה-אדומים, ביתר עלית, קרית-ספר ואלפי-מנשה והעיר אריאל בלי היישובים שמסביבה. בקעת הירדן מצויה מחוץ לגדר ההפרדה, ונתניהו, על פי דיווחים בתקשורת, דורש שישראל תשמור על נוכחות בבקעה, אבל בלי להחיל עליה ריבונות.

הפלשתינים דחו את ההצעה, והודיעו כי מבחינתם הסתיימו השיחות בירדן ללא תוצאות וכי הם יקיימו התייעצויות עם הליגה הערבית לגבי ההמשך. העמדה הפלשתינית העקבית היא שהגבול חייב להתבסס על קווי 67, כולל ירושלים, וחילופי שטחים אם יהיו יתבססו על העיקרון של 1:1. 

בתקשורת הפלשתינית והערבית דווח, כי כמה מדינות ערביות ובראשן ירדן מפעילות לחצים על הרשות הפלשתינית כדי להאריך את הפגישות המקדימות עם ישראל במספר חודשים. כמו כן דווח, כי הלחץ הערבי מופעל בעידוד אמריקאי ואירופאי.

העיתון אל-קודס אל-ערבי דיווח כי בכירים ירדנים וגורמים ב"רביעייה" רמזו להנהגה הפלשתינית שייתכן וישראל תעשה מחוות של רצון טוב לאחר פגישת ההכנה הראשונה. אולם לפי שעה הרשות הפלשתינית עדיין מסרבת להאריך את משך השיחות.