במושב תחת הכותרת
"בעקבות
המחאה:
מדיה חדשה,
העצמה
אזרחית ועיצוב מדיניות" שהתקיים בכנס הרצליה ה-12,
אמר השר
מיכאל איתן כי
"אחת הבעיות
הקשות של הדמוקרטיה הייצוגית היא שזמנה
אזל".
"יש משבר אמון וניכור של אוכלוסיות רחבות מאד", ציין איתן, "זה בא עם הטכנולוגיה שמאפשרת קשר דו כיווני ברור שתוביל למהפכה שנכנסת ליחסים שבין הממשל לאזרח ואנו רק בתחילתה. אנחנו הולכים בעקבות המדינות המתקדמות ביצירת ממשל פתוח בעל שקיפות, שיתוף ציבור, אחריות על בסיס הטכנולוגיה הקיימת.
עוד הוסיף השר איתן כי "בימים
אלו מוקמת יחידה במשרד המשפטים שתפקידה
לשנות חשיבת הממונים על חופש המידע.
בנוסף,
שיתוף ציבור-
פרוייקט של
שיתוף הציבור,
אתר בעל 335
דיונים והצעות
חוק בו הציבור מגיב ומציע הצעות לייעול
המועברות למשרדים הרלוונטיים.
שיאו של הדיאלוג
היה במחאה-
התקיימו מעל
3000
רעיונות והצעות
מפורטים שהועברו לועדה,
ואף ניסו ליצור
תיאום עם אתר המחאה שלא עבד.
המחאה לא קראה
לחילופי שלטון כמו במצרים אלא לשינוי
תרבות".
סתיו שפיר,
מיוזמות
המחאה החברתית,
אמרה כי הדיון בוועדה
לתכנון בנייה בנושא דיור בר השגה,
נולד כתוצאה
מהמחאה החברתית,
שרק בעקבותיה,
הגדירה הממשלה
לראשונה מהו דיור בר השגה".
שפיר הוסיפה
ואמרה "המחאה
פרצה כי בתקופה האחרונה אנו מגלים תקשורת
אחרת,
האינטרנט אחד
הדברים המופלאים שנוצר לקידום החופש,
הראה שידע הוא
דבר נגיש.
האנשים היחידים
שהם לא נגישים לדעת הקהל הציבורית הם אלו
שאחראים לגורלנו.
הציבור הפסיק
להיות טיפש,
התחיל לקרוא
את האותיות הקטנות ועכשיו הגיע הזמן
שהממשלה תלך בעקבותיו.
לדעתי המחאה
לא נעלמה".
היועץ האסטרטגי, ליאור חורב, אמר "המדיה החברתית אינה מהפכה ולא מחדשת דבר. המהפכות התרחשו עם שחר ההיסטוריה וימשיכו להתקיים, המדיה החברתית לא מחליפה את חוכמת ההמון. בסופו של דבר זו צורה שונה של שיח והעברת מסרים". לדברי חורב, הבעיה של המדיה החברתית היא שהיא שהשיח בה מאופיין ב"לייק".
"השינוי האמיתי הוא לא בתחום התקשורת ותחום הקומוניקציה, אלא בהשטחה מוחלטת של הממד הארגוני לצד עמעום הזיקות. האם יש מכנה משותף מהותי לאורך זמן? כיכר תחריר הייתה הישג עצום שהתרחשה אך האם הובילה להישגים פוליטיים? אני בספק אם התוצאות מגשימות את הציפיות", אמר חורב.
לדבריו, המכנה המשותף הוא שוויוניות בטכנולוגיה. "בממד העיקרי והמהותי של המחאה- בין העובד למקבל הקצבה, בין המתנחל לתושב הקו הירוק, אין למדיה החברתית שום יתרון. אנו משתמשים באמצעים משוכללים שיש בהם ממד עצום של הונאה, ממד הרייטינג, כמות לייקים. מה שמאכזב הוא שהמדיום השתלט על המהות. אם השר אטיאס בדרישותיו לדיור בר השגה ינצח זה אומר שאנחנו הפסדנו. העובדה שהדרישה לדיור בר השגה משרתת לבסוף את האוכלוסיה ההפוכה מוכיחה שיש אוטובוס גדול מאד- השאלה לאן הוא נוסע".