בראשית השבוע הקרוב תדון וועדת ההנצחה של עיריית ירושלים בקריאת שם רחוב בבירה על שמו של סא"ל עמנואל מורנו הי"ד, אחרון נופלי מלחמת לבנון השנייה ומגיבורי צה"ל לדורותיו.

על ההחלטה להנציח את שמו של מורנו בקריאת שם רחוב על שמו נמסר לחבר מועצת העיר, עו"ד יאיר גבאי, שיחד עם חברת המועצה יעל ענתבי מקדם את המהלך מזה זמן רב מול הרשויות המוניציפאליות בעיר.

את ההודעה על ההחלטה קיבל מלשכת סגן ראש העיר וממלא מקומו, קובי כחלון, ובישר "בשעה טובה ומוצלחת קיבלה ועדת האישים את בקשתי ואת בקשת חברת המועצה יעל ענתבי לקרוא שם רחוב בירושלים ע"ש סא"ל עמנואל מורנו ז"ל. בכך הגיע לסיומו מאבק אותו אני מוביל מזה שלוש שנים לקריאת שמות רחובות על שמם של גיבורי ישראל".

מורנו שירת בסיירת מטכ"ל ובשירות הביטחון הכללי 16 שנים, והגיע לדרגת סגן אלוף, שהוענקה לו כדרגה אישית על ידי ראש אמ"ן לשעבר - אהרן זאבי-פרקש. מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר הרצי הלוי תיאר את ייחודיותו כלוחם: "אם צה"ל הוא הצבא הטוב בעולם, וסיירת מטכ"ל היא היחידה הכי טובה בצה"ל, ועמנואל הוא הלוחם הכי טוב בסיירת מטכ"ל - אז עמנואל הוא הלוחם הכי טוב בעולם". גם ראש השב"כ לשעבר, חבר הכנסת והשר לשעבר אבי דיכטר, מיוצאי סיירת מטכ"ל גם הוא, תיאר את מורנו כמי שהיה בחוד החנית של הסיירת או בלשונו "בסיירת של הסיירת".

במהלך השנים הוכשר לתפקידים ייחודיים, שדרשו מיומנות וסיכון מעל ומעבר לאלו של לוחם יחידה "רגיל". בין השאר השתתף במבצע לכידתו של מוסטפא דיראני בלבנון בשנת 1994, וכן פיקד על המבצע לחילוץ נהג המונית אליהו גוראל שנחטף בידי פלסטינים בשנת 2003 והוחזק במרתף באזור רמאללה.

מורנו נהרג במלחמת לבנון השנייה לאחר שהפסקת האש נכנסה לתוקף, בפעולה באזור בעל-בכ שמנעה העברת נשק מאיראן ומסוריה לחזבאללה. מורנו היה בעל הדרגה הגבוהה ביותר בין לוחמי הסיירת שפשטו על יעדי חזבאללה בגזרת בעל-בכ. הידיעה על הפעילות דלפה לכלי התקשורת הלבנוניים ולחזבאללה, אך בחדר הפיקוד בקריה הוחלט להשלימה בכל זאת. בדרכו חזרה מן הפעילות נתקל הכוח במארב של חזבאללה ומורנו, שעמד בראשו, נפגע ומת מפצעיו זמן קצר לאחר מכן. על פעילותו הביטחונית, כולל הפעולה שבה נהרג, הוטל איפול כבד, ונמנע פרסום תמונתו. (ויקיפדיה).

יצוין כי מורנו הוא הלוחם היחיד בתולדות צה"ל שפרסום תמונתו נאסרה בציבור גם לאחר מותו, וזאת ככל הנראה בשל פעילותו הרבה מעבר לקווי האויב.

לאחר נפילתו בקרב הונצח שמו במיזמים חברתיים רבים, כעת כאמור, צפוי שמו להיות מונצח גם באחד מרחובותיה של הבירה.