רב טפסר שחר איילון
רב טפסר שחר איילוןחגי הוברמן

תוכנית חדשה של נציב כבאות ארצי רב טפסר שחר איילון: הקמת מכינה קדם-צבאית לכבאות. כך חושף העיתון 'מצב הרוח' שיפורסם מחר.

בראיון ל'מצב הרוח' סיפר שחר איילון, כי אחרי שהכבאות תהפוך לגוף ממלכתי החל מן השנה הבאה, הוא מקווה לקדם את המכינה החדשה. בשלב הראשון יופנו תלמידי המכינה למסלולים בצה"ל, בעיקר בחיל-האוויר המפעיל יחידת כיבוי גדולה. בנוסף ישנן 7 תחנות כיבוי הפועלות תחת אגף הלוגיסטיקה והטכנולוגיה (אט"ל). "צעירים דתיים בעלי פרופיל נמוך, אמורים לשרת גם ביחידות שלא נדרש בהן פרופיל קרבי מלא, כמו כיבוי ח"א ואט"ל", אומר איילון. "המטרה היא לגבש חבורה שתקבל הכשרה של לחימה באש, מניעת שריפות, חקירת שריפות, וכל הקשור בפעילות של לוחמי אש, שיתגייסו ליחידות הללו. לטווח ארוך יותר, אני מקווה שיאפשרו גיוס של חיילים לכבאות, אחרי שנהפוך לגוף ממלכתי, כמו שהדבר נעשה המשטרה".

טיוטת חוק הרשות הארצית לכבאות תועלה בפני ועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון. הטיוטה גובשה עקב החלטת ממשלה שהתקבלה אחרי אסון הכרמל לפיה, יש להעביר את האחריות על תחום הכיבוי למשרד לביטחון פנים החל מינואר 2011. לפי טיוטת החוק, יהפוך ארגון הכבאות לגוף ארצי במסגרת רפורמה מקיפה.

איילון, לשעבר סגן מפכ"ל המשטרה, היה מיוזמי המכינה הקדם-צבאית המשטרתית, יחד עם נחי אייל. השניים גם עומדים מאחרי היוזמה החדשה של המכינה לכבאות. רב טפסר שחר איילון מספר שבכבאות ישנם גם 1,200 חיילי מילואים של פיקוד העורף.

"אנו רואים חשיבות בשילוב אותם אנשים, שיהיו שגרירים שלנו בקהילות שלהם, וילמדו זאת כתורה שתלווה אותם לכל החיים. הם יהיו שגרירים הן למניעת שריפות והן ליחידות המתנדבים", אומר איילון בשיחה עם 'מצב הרוח'.

כיום פועלות כמה עשרות יחידות מתנדבים של כבאים בכל רחבי הארץ, כולל ביו"ש. שתי יחידות המתנדבים האחרונות קמו בכפר חב"ד ובכרמי יוסף. 26 יחידות מתנדבים פועלות ביו"ש: ביישובים שערי תקווה, אורנית ורבבה בגזרת אריאל; עומרים בדרום הר חברון; מעלה אפרים, שדמות מחולה ובקעות בבקעה; יחידת מתנדבים בשמורת עין-פשחה מצפון לים-המלח; בנווה-צוף, דולב, בית-אל, שילה, טלמון ותל-ציון בחבל בנימין; באלפי מנשה, עמנואל, עינב, קדומים וסלעית, במערב השומרון; בתקוע ובאפרת בגוש-עציון; בבית אריה ובמבוא-חורון במערב בנימין. בנוסף, בשלושה מקומות ביו"ש, אלקנה, מגילות ומחנה חורון, ישנם כבאים סדירים בתוספת מתנדבים. "כל יחידת מתנדבים כזו יכולה לחזק את מערך הכבאות ולחזק את הקשר עם הקהילה", אומר שחר איילון.