המחיר עולה, הנישואים זמניים
המחיר עולה, הנישואים זמנייםפלאש 90

סוכנות הידיעות האיראנית 'מהר' מדווחת כי הזינוק שחל בחודשים האחרונים במחירי הזהב (במקביל לזינוק בערך הדולר) הביא לעליה בהיקף תופעת הנישואין הזמניים (נישואי "מתעה" או ציע'ה המותרים על-פי האסלאם השיעי).

את הקשר המיידי והישיר בין הזהב לתופעה האיראנית מסביר הסוציולוג האיראני ד"ר אמאן-אללה קראא'י-מקדם בראיון ל"מהר", בדברים המתורגמים ומופצים על ידי מרכז המידע למודיעין ולטרור. לדבריו מאחר שהמוהר אותו נדרשים גברים לשלם למשפחת הכלה בעת נישואיהם נקוב בזהב, הרי שעליית מחירי הזהב הביאה לעליה משמעותית גם בגובה המוהר. כתוצאה מכך מעדיפים גברים רבים להימנע מלהינשא במסגרת "נישואין רשמיים" ופונים יותר ויותר למוסד הנישואין הזמניים, שאינו מחייב תשלום מוהר. הוא הוסיף, כי במקביל לעליית גובה המוהר חלה עליה משמעותית גם בהוצאות החתונה ומשפחות רבות אינן מסוגלות לעמוד בהן. לנוכח מציאות זו מעדיפות נשים רבות להמשיך ולהתגורר עם משפחותיהן ואילו הגברים מעדיפים להימנע מהקמת משפחות. הסוציולוג הזהיר מפני המשך מגמה זו, שתוביל, לדבריו, למשבר בחיי המשפחה.

המרכז מביא גם את דבריו של הפסיכולוג והיועץ לענייני משפחה, עלי-אצע'ר כיהאן-ניא המציין אף הוא, כי עליית מחירי הזהב והתעקשות משפחות רבות על מוהר גבוה בעבור בנותיהן הנישאות גורמות לגברים רבים להעדיף להינשא במסגרת נישואין זמניים. גובה המוהר המקובל בקרב משפחה ממוצעת נקבע, לדבריו, על בסיס ערכם של 700-500 מטבעות זהב (לעומת ערך של פחות מ-200 מטבעות זהב המקובל בקרב משפחות דתיות). בשל עליית מחירי הזהב עלה בחודשים האחרונים גם גובה המוהר פי שניים לערך.

"התרחבות תופעת הנישואין הזמניים מהווה ביטוי נוסף למשבר החמור אליו נקלע בשנים האחרונות מוסד הנישואין ברפובליקה האסלאמית. משבר זה ניכר גם בעליה משמעותית בגיל הנישואין הממוצע ובשיעור הגירושין. הסיבה המרכזית להתרחבות תופעת הנישואין הזמניים נעוצה, להערכת חוקרים איראנים, בבעיות כלכליות הגורמות לעליה נמשכת בגיל הנישואין הממוצע באיראן ומחייבות זוגות צעירים רבים למצוא פתרונות זמניים למיסוד הקשר ביניהם במסגרת החוק", מנתחים במרכז המידע ומוסיפים לציין כי "מספר בכירים איראנים הציעו בשנים האחרונות לעודד את מוסד הנישואין הזמניים על מנת לסייע לצעירים איראנים הנאלצים להמתין לעיתים שנים ארוכות בטרם הם מקימים משפחה".