משה פייגלין
משה פייגליןצילום: פלאש 90

בשולי הפריימריז בליכוד שהתקיימו בשבוע שעבר שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם דוד צביאל, מנהל המטה הלאומי בליכוד, המבקר את התמודדותו של משה פייגלין לכהונת יו"ר התנועה.

את דבריו פותח צביאל בדברי שבח ותודה לפייגלין ורעיון ההתפקדות ההמונית ללכוד שהוביל. הוא אף מזכיר שהוא עצמו התפקד לליכוד בזכות המהלך של פייגלין, ובעקבות כך הפך שותף למהלכים פנימיים בליכוד. כמו כן הוא מזכיר את ההתבגרות הפוליטית, כהגדרתו, של ציבור הציונות הדתית בעקבות המהלך של פייגלין, התבגרות שמובילה את הציונות הדתית לעמדות במפלגת ההנהגה.

"עם זאת יש לנו ביקורת עניינית כלפי פייגלין, לצד הרבה הערכה וכבוד שיש לנו כלפיו", אומר צביאל. "אנחנו מאמינים שהתמודדות לראשות התנועה צריכה להיות הגיונית ולבוא מהשטח". במאמר שפרסם באחרונה המשיל זאת צביאל במשל הפעמון: " מספרים על עני שנכנס לביתו של עשיר בתחילת ארוחת הצהריים. בפינת השולחן היה מונח פעמון מוזהב. רק צלצל העשיר בפעמון ולתדהמת העני החלו נוהרים משרתים עם מגשי אוכל עמוסים כל טוב. בדרכו חזרה לביתו, קנה העני פעמון מוזהב והודיע לאשתו שמהיום הם אינם צריכים יותר לדאוג..."

לטעמו של צביאל ההתמודדות של פייגלין לראשות הליכוד נראית אולי כפעמון מוזהב, אך רק עם צלילים – "כולנו, כמו בסיפור, נלך לישון רעבים. ולבד", הוא מזהיר.

להערכתו התמודדות מסוג זה של פייגלין מציבה את רוב הליכוד כמתנגדים כביכול לחזון ארץ ישראל ולערכים יהודיים, והמצב האמיתי אינו כזה. לדבריו יש להפנים שרבים בליכוד אוהדים את כל הרעיונות הללו אך מצביעים למען נתניהו כיון שהם אינם עסוקים ביומיום בענייני ארץ ישראל, והתמודדותו של נתניהו מרחיקה אותם לכאורה מערכים אלו.

צביאל מזכיר בדבריו ש"הליכוד מורכב מהרבה גורמים. ישנם אלפי המתפקדים ולא ניתן להתכחש לכך, אבל זה רק חלק אחד. יש מוסדות, יש ראשי רשויות. את המנהיגות יש לבנות בתהליכים ולא בקיצורי דרך. קיצור דרך ייצור ניתוק. זהו תהליך שצריך להתבצע באופן עמוק. מדובר בתודעה פנים ליכודית שצריכה לבוא מבפנים", הוא אומר ומבהיר כי ישנם לא מעט ערכים שאותם מוביל משה פייגלין ויש לקדמם, אך באופן אחר.

אחת הדרכים היא התמודדות בכנסת, וגם אותה על פייגלין לעבור, אומר צביאל ומגדיר את הדחתו מהמקום העשרים אליו הגיע בפריימריז הקודמים כ"פשע שלא יסולח. זה היה תרגיל פוליטי מסריח מאין כמותו".

"אלו כללי המשחק שבהם אנחנו משחקים. צריך להציב אידיאולוגיה. כשמשחקים את המשחק לא ניתן לקפוץ גבוה מעל הפופיק", אומר צביאל ומעלה השערה ולפיה לו יצויר והיה בכוחו של פייגלין לגבש 51 אחוזים שהיו מכתירים אותו כיו"ר הליכוד, הרי שביום שלמחרת יקים נתניהו את הליכוד החדש, אולי את הליכוד הליברלי החדש יחד עם כל השרים והחכים שיעברו איתו וישאירו לפייגלין את החובות ואת תשלומי ארנונה לעשרות סניפים שוממים.

"צריך להבין את המכנה המשותף של כולם ולהביא אותם ליו"ש בתהליך ארוך. אם זה לא יקרה אנחנו מרחיקים אותם מהעניין".