מגרון הלילה
מגרון הלילהועד מתיישבי בנימין

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום ראשון בהצעת החוק אותה יזם ח"כ יעקב כ"ץ (כצל'ה), המבקשת לקבוע כי לא ייהרסו בתים מיושבים בלילה.

בהצעה תומכת האגודה לזכויות האזרח והצטרפו אליה גם חברי הכנסת דוב חנין, יריב לוין וציפי חוטובלי.

ההצעה נולדה לדברי כצל'ה, "לאחר שבמגרון נהרסו עד היסוד שלושה בתי קבע מיושבים, ובאישון לילה התפרצו מן החלונות באכזריות שוטרים ולוחמים לבושי שחורים אל תוך חדרי השנה והבעיתו את יושבי הבית, ביניהם ילדים רכים ועוללים, אשר הוצאו באגרסיביות מן הבית והושלכו לקור המקפיא".

כצל'ה ציין, כי מקרים דומים קרו בהוראת ממשלת נתניהו במקומות שונים ברחבי יהודה ושומרון בשלוש שנות כהונתו.

בדברי ההסבר לחוק כתב כצל'ה, כי "מטרת הצעת חוק זו היא לשמור על כבוד האדם וחירותו כבן אנוש. כאשר מבוצע צו הריסה על ידי מי מן הרשויות, יש לדאוג כי למרות קיום הדין בהריסת הנכס, שאר זכויות האדם של בעל הנכס ישמרו".

לדבריו, "זכות אנוש בסיסית היא שבית מגורים לא יפונה מתושביו באישון לילה. לא יעלה על הדעת שאנשים המוצאים מבתיהם בכפייה, גם אם בצדק, ייוותרו בחוץ ללא יכולת סבירה למצוא מחסה. כמו כן, גם אם הנכס שעליו הוצא צו ההריסה אינו חוקי וראוי להריסה, הנכסים שבתוכו אינם הפקר ולכן יש לאפשר לבעל הנכס לשמור עליהם ולפנותם לפני הריסת הנכס. בנוסף, באמצעות שילוב ההסדר המוצע עם הוראות החוק הקיים, מוצע כי אם הצו בוצע שלא על פי הוראות אלו, יהיה זכאי בעל הנכס או המחזיק או המתגורר בו לפיצוי על נזק שנגרם לו".

"כללי כבוד האדם וחירותו באשר ללינתו ורכושו האישי בביתו למדנו בתורה במצוות השבת משכון לבעליו עד בוא השמש אם כסות לילה היא ועד אור הבוקר אם כסות יום היא - "כִּי הִוא כְסוּתֹה לְבַדָּהּ הִוא שִׂמְלָתוֹ לְעֹרוֹ בַּמֶּה יִשְׁכָּב וְהָיָה כִּי יִצְעַק אֵלַי וְשָׁמַעְתִּי כִּי חַנּוּן אני" (שמות כב, כו)", חתם כצל'ה את דברי ההסבר.