ישוקם. ימין משה.
ישוקם. ימין משה.פלאש 90

ועדת השרים לתכנית מורשת בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אישרה היום פה אחד 13 מיזמים נוספים לשיקום והעצמה, בעלות של 72.5 מיליון שקל (32.5 מיליון שקל במימון תוכנית מורשת ו-40 מיליון שקל במימון גופים חיצוניים).

המיזמים שאושרו כוללים אתרי ארכיאולוגיה, אתרים ומבנים לשימור, מוזיאונים וארכיונים בצד מיזמים בלתי מוחשיים המטפחים את התרבות והאמנות. ביניהם: שחזור אינטראקטיבי של חומה ומגדל, הפעלת טחנת הרוח בימין משה בירושלים, שימור ושדרוג האתר הארכיאולוגי אום אל-עומדן (בסמוך למודיעין) המציג רובע חיים שלם של יישוב יהודי מתקופת החשמונאים, פיתוח תל-שילה, מקום משכן אוהל מועד וארון הברית, , שדרוג המיצג והארכיון בבית הפקידות בראש פינה ושיקום בית הספר העברי הראשון במושבה והפעלת תכנית "אמץ אתר" לשימור אתר ארכיאולוגי על ידי תלמידים מהיישוב המתגוררים בסמוך לו בשלושה תילים; תל יוקנעם, תל אושא, תל בטש.

בתחום המורשת הלא מוחשית, אושר מיזם להקמת ארכיון המעפילים בעתלית, שימור ודיגיטציה של הפריטים במרכז לאומנות יהודית ושל אוספי המוזיאונים בישראל והעלאתם לרשת, ומיזם לשימור צמחים בהכחדה הכולל הקמת בנק גנים.

במהלך הישיבה הובהר כי  קבר רחל ומערת המכפלה נמצאים ברשימת אתרי המורשת של עם ישראל, וכי מיקומם, חשיבותם ומרכזיותם לא נגרע ולא ייגרע. קבר רחל עובר בחודשים האחרונים שיפוץ, שיקום וטיפול מקיף לרווחת רבבות המבקרים במקום. במערת המכפלה, לא נמצאו ליקויים הדורשים שיקום ושימור במבנה, למעט התקנת מעליון לנכים ותיקון סככת הגג, אשר תיקונם ייבחן על ידי המינהל האזרחי.

עד כה אושרו במסגרת התוכנית כ-65 מיזמים, מתוכם 40 אתרים, ו-25 מיזמים בלתי מוחשיים, בעלות כוללת של כ-250 מיליון שקל (131 מיליון במימון תוכנית מורשת, ו-118 מיליון שקל במימון חיצוני). עריכת חוזי המסגרת למיזמים השונים נמצאת בשלבי סיום ובמרוצת השבועות הקרובים יחל שלב הביצוע, בהתאם לתוכניות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להאיץ את הביצוע של כלל המיזמים וביקש ממנכ"ל משרדו לשחרר את כלל החסמים הבירוקרטיים לשם כך: "תוכנית מורשת מהווה דוגמא נוספת לעשייה של הממשלה הזאת. מדובר בהחלטה יוצאת דופן לחבר את עם ישראל למורשת הלאומית והציונית. עלינו להאיץ את התוכנית ולקדם את הפרויקטים כך שכולם יוכלו ליהנות מהם בקרוב".

מזכיר הממשלה צבי האוזר ציין כי "אישור 60 מיזמים בתקציב של 250 מיליון שקל מהווים עדות לשינוי סדרי עדיפויות של ממשלה זו, וקביעה כי טיפוח נכסי תרבות ומורשת מהווים משימה לאומית ממעלה ראשונה".

ראובן פינסקי מנהל התכנית אמר כי במהלך השנה האחרונה הוקמה התשתית הארגונית והתכנונית להעצמת המורשת הלאומית. "תשתית זו העובדת יד ביד עם כלל הגופים הממשלתיים, משרד התיירות, הגנת הסביבה, חינוך ותרבות תגשים את החלטת הממשלה החשובה וההיסטורית בנושא המורשת הלאומית".

נצין כי לאתר תל שילה אושר מיזם בעלות של 15 מיליון ש"ח  (5 מיליון ש"ח מהממשלה ו-10 מיליון מימון עצמי). פיתוח האתר כולל השלמת חפירות ארכיאולוגיות בתל והפיכתו לאתר קולט קהל בסטנדרטים הראויים לתל בחשיבות זו. פיתוח מרכז חוויתי סגור הכולל אמצעי המחשה חדישים, במרכז התל. התקנת אמצעי שילוט, הסבר והצללה, פיתוח השבילים ומערך ההדרכה של האתר.