נעם סולברג
נעם סולברגצילום: פלאש 90

השופטים נעם סולברג וצבי זילברטל הושבעו הבוקר לכהונה בבית המשפט העליון, בטקס שנערך בבית נשיא המדינה בירושלים.

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, נשאה דברים בטקס וביקשה להפריך חלק מהגירסאות והסיפורים שקדמו למינויָים לבית המשפט העליון. היא הכחישה את הטענות על קשר אישי עם השופט זילברטל.

בפתח דבריה אמרה כי "טקס ההשבעה היום הוא בוודאי מיוחד בעיניי; ראשית כי זכינו ומתמנים שופטים לבתי המשפט הבכירים שלנו: לבית המשפט העליון ולבית הדין הארצי לעבודה. כל מינוי של שופט לבית המשפט העליון הוא בבחינת ציון דרך בחיינו המשפטיים. שנית, טקס זה הוא מיוחד מנקודת מבטי האישית, שכן לאחר שנים רבות בהן באתי ויצאתי בטקסי השבעה בפניך אדוני הנשיא, הרי היום אנו מקיימים את הטקס האחרון בו אציג בפניך את השופטים המתמנים".

היא ציינה כי "שני השופטים המתמנים היום לבית המשפט העליון הם שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים. שניהם שופטים מצוינים שוודאי יתרמו רבות לבית המשפט העליון. דומה כי היום נקרתה בפני גם ההזדמנות להפריך חלק מהגירסאות והסיפורים שקדמו למינויָים לבית המשפט העליון. איני יכולה שלא להתייחס למשל, לתיאורים בהם נאמר שהשופט זילברטל הוא מקורבי – ואני אשמח אם כך יהיה – בעתיד.  אבל נכון להיום אשתמש בביטוי המטאפורי "כולם היו בני", הלקוח מטקסט אחר".

ביניש הדגישה, "את השופט צבי זילברטל אני מכירה מעבודתו השיפוטית המצוינת. בטרם אתייחס לרקע השיפוטי והמשפטי, ארשה לעצמי לומר כי הוא מביא עימו לבית המשפט העליון את האיכויות האופייניות לו ולדרכו, כפי שצעד בה עוד לפני השיפוט וכמובן לאחר שמונה לכס המשפט. צבי זילברטל הוא הבכיר על פי גילו – וכך נקבעת הבכירות ביחס לשופטים המתמנים באותו יום".

היא ציינה כי "השופט זילברטל מביא עימו לבית המשפט העליון כישורים משפטיים מצוינים, ניסיון בכל תחומי המשפט, והתמחות יוצאת דופן בתחום האזרחי. צבי תרם מכישוריו ומהידע שלו גם למכון להשתלמות שופטים, וגם לניהולו של בית המשפט המחוזי במסגרת המאמצים לייעל את שיטות העבודה בפיילוט שנערך בבית משפט זה. אין לי ספק שבשילוב שהוא נושא עימו כמשפטן מצוין בעל ידע משפטי רב וניסיון של שנים, ובאישיותו בעלת המטען התרבותי הרב שמחוץ לעולם המשפט, צבי יתרום תרומה משמעותית לבית המשפט העליון".

על השופט סולברג אמרה, "נועם יימנה בין צעירי שופטינו בבית המשפט העליון וזה כידוע חסרון חולף בצד היתרונות הרבים שיש בכך".

היא ציינה כי "בספטמבר 2005, מונה השופט נועם סולברג לבית המשפט המחוזי בירושלים. בבית המשפט המחוזי עסק נועם בכל תחומי המשפט. הוא היה שופט שדן בתחום הפלילי, האזרחי והמנהלי. אין לי ספק שבניסיונו המגוון בתחומי המשפט השונים וברקע שהוא מביא עימו לבית המשפט בתחום המשפטי, בהשכלתו המשפטית והתורנית ובכישוריו, יתרום השופט נועם סולברג לבית המשפט העליון תרומה רבת שנים".

על מגוריו של סולברג ביו"ש אמרה, "נועם ומשפחתו – אשתו ובנותיו הם תושבי גוש עציון. זו ההזדמנות שלי לומר, כי צר לי על עוגמת הנפש הרבה שנגרמה לו על רקע זה".

ביניש סיפרה ודיברה בשבחם של השופטים הנוספים שמונו היום, "חמישה מבין השופטים המתמנים כאן היום, נוטלים על עצמם פעם נוספת את עול שבועת השופטים הלקוחה מחוקי היסוד הראשונים שלנו בספר "דברים" - "לשפוט משפט צדק, לא להטות משפט ולא להכיר פנים", השבועה שהיא תמצית הנאמנות, היושר והיושרה השיפוטית שכל שופט מקבל על עצמו. השופטים המתמנים היום מכירים את המערכת מקרוב ויודעים כי נטלו על עצמם עול כבד, כי "לא שררה ניתנה להם אלא עבדות ניתנה להם", והם מוכנים ומסוגלים לשאת בעול זה".

לסיום אמרה, "חבריי השופטים החדשים בבית המשפט העליון וביתר הערכאות, אתם יודעים כי ממתינים לכם בכיליון עיניים; קבלו נא איחולי להצלחה, והוסיפו לתרום מכישוריכם לבית המשפט בו תכהנו. לשופטים החדשים בבית המשפט העליון אאחל כי תוסיפו לשמור על מעמדו של בית המשפט בארץ ובעולם ועל תרומתו לחברה בישראל".