ישיבת אור עציון
ישיבת אור עציוןערוץ 7

ישיבת "אור עציון" ערכה אמש (שני) ערב חגיגי לרגל סיום ההוצאה המחודשת של ספרי ה"שפת אמת" בתורת החסידות. בערב  השתתפו רבנים ואישי ציבור. הפרוייקט נמשך כעשור.

ספרו של רבי יהודה אריה האדמו"ר מגור זצוק"ל, בעל ה"שפת אמת", נחשב כאחד מספרי המופת בתחום ההגות והחסידות, שנכתבו בדורות האחרונים. מספר זה שואבים רבים פניני מחשבה ורעיונות עמוקים, והוגים בו לומדי תורה מכל הגוונים - מהקרובים לחסידות ואף הרחוקים ממנה. לרגל סיום הפרויקט ערכה ישיבת אור עציון ערב חגיגי לעיון במשנת ה"שפת אמת".

באירוע השתתפו הרב השר פרופ' דניאל הרשקוביץ', ח"כ זבולון אורלב, ח"כ יעקב כץ (כ'צלה), ח"כ לשעבר ניסן סלומיאנסקי, הרב אריה הנדלר, ד"ר יצחק אלפסי, הרב ישעיהו הדרי, הרב חיים דרוקמן ונציגי המכון התורני וישיבת אור עציון. הערב התקיים בשיתוף עם תנועת "מעלה" ובמהלך הערב נמסרו שיעורים במשנתו ועל דמותו מפי טובי המרצים בתחום.

חוקר החסידות הרב ד"ר יצחק אלפסי, דיבר על המיוחד בחסידות גור בכלל ובדמותו של בעל השפת אמת, "מתחילת עלייתו לכס האדמורו"ת הוא לא ישב ב"טיש" שערך בליל שבת בראש השולחן אלא באמצע. הוא גם לא קבל פדיונות כספיים יחד עם הפתקאות עם הבקשות לתפילה ולברכה". כמו כן טען הרב אלפסי כי יחסו של בעל השפת אמת לעליה לארץ ישראל היתה חיובית "בפגישתו של הרב ריינס מיסד ה"מזרחי" עם השפת אמת הוא תמך בעליה לארץ, אלא שאמר שאינו רוצה לתת לכך פומבי".

הרב חיים דרוקמן ראש ישיבת אור עציון אמר, "הנזיר אמר שיש ספרים שהם גדולים מהמחברים שלהם, יש ספרים שהמחברים שלהם גדולים מהם, אך יש ספרים שהם ומחבריהם הם אחד ואלו הם השפת אמת והרב קוק. ואמר הרב צבי יהודה בשמו של ר' מאיר ליפשיץ שאילו היו חסידי גור לומדים היטב את השפת אמת הם היו הופכים להיות תלמידי הרב קוק. יש הרבה מאד נקודות של השקה וחיבור בין הרב קוק והשפת אמת. על עניינים אלה יש לדבר בהרחבה בהזדמנות אחרת".

בשנת תשנ"ז, החלו במכון התורני של ישיבת אור עציון במשימה להוציא את ה"שפת אמת" מחדש. הספר כולו הוגה היטב וסודר מחדש באותיות מרובעות, ראשי התיבות פוענחו – ועל הכל, נעשתה עבודת ענק של איתור המקורות לדבריו, וציונם בשולי העמוד. בעל ה"שפת אמת" לא נהג לצטט בהרחבה את מקורותיו אלא הסתפק ברמיזה מעין "איתא במדרש" ובמילים אחדות מתוכו,ופעמים רבות אף ברמז קלוש יותר – כך שהלומד התקשה להבין מנין לקוחים הדברים ומה בעצם נאמר שם. חיפוש המקורות לדברי בעל ה"שפת אמת", ששלט שלטון ללא מצרים בכל מכמני התורה בנגלה ובנסתר, הצריך עמל רב וסיוע של תלמידי חכמים מובהקים.

לאחר שנים של השקעה ועבודה התקבלה מהדורת אור עציון בחיבה בקרב לומדי ה"שפת אמת", ובעקבות ההדפסה המחודשת ניתן לראות התעוררות גדולה ללימוד ספר חשוב זה. לאחר שנות עבודה מרובות ויסודיות סיים לאחרונה המכון התורני אור עציון את הפרויקט והשיק שני כרכים חדשים, שהם אולי הקשים בתורותיו של ה"שפת אמת" – הליקוטים ובכך חתמו את ההוצאה מחדש של ה"שפת אמת".