הקרב על הנעל
הקרב על הנעלפלאש 90

ועדת הכספים הביעה היום (ד') תרעומת קשה, על התנהלות משרד הביטחון בסוגיית רכישת נעליים צבאיות לחיילים. לפני חודשים אחדים, הוחלט במשרד הביטחון לרכוש נעליים תוצרת ארה"ב במקום ממפעל בריל, הספק העיקרי של נעליים צבאיות לצה"ל מזה שנים. חברי הוועדה הביעו תסכול מאי התייחסות משרד הביטחון לבקשת הוועדה לבחון את העניין מחדש ולהבהיר מדוע התקבלה ההחלטה, חרף העובדה שאין מדובר בהוזלת עלויות או יתרון באיכות של הנעליים תוצרת ארה"ב.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קבל על היעדר מענה במשרד הביטחון לפניות הוועדה: "כל פניות הוועדה והפניות שלי למשרד הביטחון בעניין מפעל בריל, נותרו ללא מענה. גפני: "אני לא מתכוון לרדוף בעניין אחרי מנכ"ל משרד הביטחון אודי שני. מכאן ואיך יתחילו הטלפונים אליי.

סגן ראש מחלקת ציוד לוגיסטי במשרד הביטחון, אריה בן ארי: "הצענו לחרבת בריל הצעות חלופיות, כגון המשך פס ייצור חלקי של נעליים צבאיות רגילות והשקעה של מיליון ₪ להתמודדות במכרז לייצור נעליים צבאיות לנשים, מה שיכול להביא לה הכנסות של 15 מיליון ₪ בשנה

מחברת בריל אנחנו רוכשים מדי שנה 80 אלף נעליים ועתה אנחנו מתכננים לרכוש 50 אלף נעליים מדגם אחר מארצות הברית".

סמנכ"ל בריל, שלמה בוסקילה התייחס גם הוא לדברים ואמר ש"משמעות ההחלטה היא סגירת מפעל בריל, היחיד בישראל המסוגל לייצר נעל צבאית, למרות שמדובר במדינה שמסוגלת לוגיסטית ומתוך מחויבות לאומית, לייצר בבת אחת בעת הצורך. חמור מכך, שעובדים ישראלים רבים יאבדו את פרנסתם”.

עוד סיפר בוסקילה כי "באוגוסט 2011 קיבלנו את הודעת משרד הביטחון ובתחילה נאמר לנו שיש חוסר בתקציב שקלי ולכן עוברים להזמנות מכספי הסיוע מארצות הברית. אחר-כך נאמר שהמחיר גבוה ואז הורדנו את המחיר ואז שוב חזרו ואמרו שהנעליים לא מספיק טובות אך דווקא בבדיקת העניין התברר שהנעליים שאנחנו מייצרים הן ברף גבוה מדרישת הצבא. נציגי הצבא מציגים כל הזמן את הנעליים שלנו במחיר כולל מע"מ ואת הנעליים מתוצרת ארה"ב ללא מע"מ ומכאן הפער המסתמן”.

"הנעל המיוצרת ע"י מפעל בריל זולה יותר מזו האמריקאית וגם מחינת הטיב, הנעל שלנו היא מעור מלא בעוד זו האמריקאית בהרכב של חצי עור. חיי המדף שלה ארוכים יותר. אנחנו גם מציעים פיתוח אורטופדי שפיתחנו בלמעלה ממיליון ₪. הטכנולוגיה של האמריקאים מיושנת מזו שלנו. משרד הביטחון נוהג במגמתיות בנושא ומציג מידע חלקי ולא מדויק על-מנת להצדיק את העברת ההזמנות של נעליים צבאיות ממפעל בריל לארה"ב”.

ח"כ שלמה מולה (קדימה) הקריא מכתב שקיבל מעובדת במפעל בריל, שבו היא מביעה את חששה מפני איבוד מקום העבודה. מולה הביע תעומת על החלטת משרד הביטחון ואמר שהיא מבטאת אובדן ערכים, התרפקות מכל סממן של גאווה לאומית וציונות. מולה: "אני מתבייש במשרד הביטחון".

ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) קרא להנהלת מפעל בריל "להעתיק את המפעל לפריפריה, על-מנת לתת בידי הוועדה כלי נוסף להעדפת המפעל על-פני מפעלים בחו"ל".

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס): "הכלל אומר; עניי עירך קודמים ויש להעדיף את התוצרת המקומית, בייחוד שלא נראה שהתוצרת האמריקאית במקרה זה זולה יותר".

ח"כ ציון פיניאן (ליכוד) קרא לגפני לנהל בעצמו את המגעים בין הצדדים ולגשר ביניהם.