חטיבת הבריאות של קונצרן ג'נרל אלקטריק (GE Healthcare) דיווחה היום כי מכשיר האולטרסאונד החדשני שפיתחה בתחום הקרדיולוגיה של כלי הדם (Vivid q) – נמצא בימים אלה בשימוש מבצעי בתחנת החלל הבינלאומית, ומספק מידע חשוב וניטור בנוגע להשפעה של טיסה לחלל על הגוף האנושי.

האסטרונאוטים של נאס"א וחוקרים בתחום האווירונאוטיקה משתמשים בטכנולוגיה הישראלית על סיפון תחנת החלל הבינלאומית (ISS) למטרות חקר הלב וכלי הדם. המכשיר Vivid q משמש עתה את האסטרונאוטים לניסוי בחלל, כחלק מהמחקר האנושי של סוכנות החלל נאס"א – במטרה ללמוד את השפעת הכבידה של שהות ארוכה בטיסות לחלל על אסטרונאוטים.

Vivid q פותח ויוצר בישראל על ידי קבוצת האולטרסאונד של GE Healthcare. הוא משמש את האסטרונאוטים בספינת החלל הבינלאומית מזה מספר חודשים. האסטרונאוטים נעזרים במחקר הסריקה והמיפוי בהנחיות המגיעות מכדור הארץ. הנתונים המתקבלים במחקר יסייעו למספר מחקרים עכשוויים של סוכנות נאס"א, כגון: מחקר משולב לכלי דם ולב, שמטרתו לכמת את מידת הזמן, ההיקף והמשמעות הקלינית של ניוון הלב (ירידה בגודל שריר הלב) – הקשור לשהייה ארוכה בחלל - ולזהות את המנגנונים של הניוון ואת ההשלכות על חברי הצוות השוהים זמן רב בחלל.

מחקר נוסף נועד לבחון אימון גופני באינטנסיביות גבוהה וכן בעוצמה נמוכה – במטרה להקטין את איבוד נפח השריר, העצם, ותפקוד הלב וכלי הדם של אנשי צוות תחנת החלל הבינלאומית במהלך משימות ממושכות בחלל. מחקר נוסף בוחן את השינויים בכלי דם היקפיים ומרכזיים של חברי צוות תחנת החלל הבינלאומית במהלך ולאחר חשיפה לכוח הכבידה. מחקרים עתידיים יעשו אף הם שימוש ב-Vivid q, מכיוון שהוא ימשיך לשהות בתחנת החלל לפחות עד שנת 2020.

"החזון שלנו כשתכננו את מכשיר ה-Vivid q היה לספק יכולות הדמיה מעולות, ניידות ושימוש נוח, ללא פשרות בביצועים. לכן זה מעודד לראות שהאספקטים הללו הינם גם בעלי ערך רב לצוות המחקר על תחנת החלל הבינלאומית", ציין אילן ליפשיץ, מנכ"ל חטיבת האולטרסאונד ב-GE Healthcare  ישראל. "השימוש במכשיר בתנאי חלל מהוה עדות לביצועים ואמינות, וזה כבוד ל-GE שהטכנולוגיה שלנו מעורבת בתוכנית המחקר האנושית של נאס"א".

גודלו של מכשיר ה-Vivid q כמחשב לפטופ. הוא קומפקטי, נייד, נוח לשימוש ומציע יכולת אבחון גבוהות. המערכת מספקת הדמיה של לב וכלי דם ומאפשרת הערכה של תפקוד הלב. בנוסף, המכשיר מגלם פונקציות של ניטור, סריקה פנוראמית והדמיית דופלר דו ממדית. מכשיר עם יכולות שכאלה לא היה בשימוש נאס"א בחלל בעבר. נאס"א בחרה במכשיר Vivid q לאחר בחינה מדוקדקת ומחמירה.