דג טונה. אילוסטרציה
דג טונה. אילוסטרציהפלאש 90

בעקבות החלטת משרדי הממשלה להפחית את המכס על שימורי הטונה, צפויות הנהלות טונה 'סטארקיסט' ו-'ויליגר' לזמן את עובדיהן לשימוע לפני פיטורים.

במכתב שקיבלו עובדי 'ויליגר תעשיות בע"מ' ושעליו חתום המנכ"ל עמי גולדין נכתב: "מזה חודשיים אנו מנהלים מאבק עם משרדי הממשלה שרוצים להפחית את המכס על שימורי טונה. מדובר במכס המגן בהגינות על התעשייה המקומית ומאפשר לכם ולנו להתפרנס בכבוד, תוך מכירת המוצר במחיר מוזל ביותר לצרכן (בישראל שימורי הטונה זולים בלמעלה מ-30% מהממוצע העולמי לפי בדיקת הממשלה). מאחר ולפני ימים ספורים המליצה ועדה מטעם משרד התעשייה על הפחתת המכס, דבר שבמידה ויאושר יציף את המדינה בשימורי טונה המיוצרים במזרח הרחוק, יגרום להקטנת הביקושים לשימורים המיוצרים במפעל ולפיטורי עובדים, מחובתנו להביא ידיעה מעציבה זאת אליכם מבעוד יום ואנו תקווה שהמשך מאמצנו המשותפים יצליח לבטל את רוע הגזירה".

מיכאל מיטלמן מנכ"ל 'סטארקיסט', מפעל הטונה הגדול בישראל שבו מועסקים כ- 150 עובדים, שיגר מכתב חרום לנציגי ההסתדרות, ביניהם עופר עיני, הרצל יאקה (יו"ר הסתדרות המזון והפרמצבטיקה), אבי ניסן – קורן (יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות) ולבכירים בהתאחדות התעשיינים (רובי גינל, אמיר חייק, גדי לסין וצבי אורן). מיטלמן ציין במכתבו את ההשלכות החמורות אשר עלולות להיגרם למפעל 'סטארקיסט' ועובדיו כתוצאה מביטול מכס מגן על יבוא שימורי טונה.

"לפני שנהיה מוכרחים להתחיל בביצוע מהלכי פיטורים תוך זימון של העובדים להליכי שימוע פרטניים, אנו מבקשים לקיים עמכם פגישה דחופה לצורך ביצוע חובת ההיוועצות בניסיון לטכס עצה כיצד פותרים את המשבר הקשה והבלתי נמנע שלפנינו", כך נרשם במכתב אשר נשלח לכלל הנמענים הבכירים. "בימים אלו אנו נמצאים בעיצומו של מהלך מתגבש לצמצום משמעותי של מכס מגן על יבוא שימורי טונה. התוצאה הצפויה ממהלך זה תוביל, בהכרח, לסגירה מיידית של מפעל 'סטארקיסט פודור' ובהתאם לאיבוד מקום פרנסתם של מאות מעובדיו" לשון המכתב.

הנהלת המפעל והעומד בראשה מבקשים להציג תמונת מצב עתידית של מציאות אשר יכולה להוביל את המפעל לסכנת סגירה ולפיטורים של 150 עובדים מפרנסים. טרם המהלך הרגיש, מבקשת הנהלת מפעל 'סטארקיסט' לכנס דיון חירום עם הגורמים ובעלי התפקידים הרלוונטיים, על מנת לבחון במשותף את ההיבטים של המצב המשברי אליו נקלעה 'סטארקיסט' כתוצאה מביטול המכס, ובעיקר את ההשלכות החמורות על עובדי המפעל.

במכתב מודגשת החובה וההלכה הפסוקה לפיה מעסיק מאורגן שעומד לפני פעולה שיש בה כדי להשפיע על זכויות ותנאי עבודתם של עובדיו – מוכרח ליידע את ארגון העובדים ולהיוועץ עימו. נוכח המצב שנכפה עליה ובהתאם למתחייב, שלחה כאמור הנהלת סטארקיסט, מכתב זה.