בניה ברמת שלמה. ארכיון
בניה ברמת שלמה. ארכיוןפלאש 90

מועצת העיר ירושלים, אישרה הערב (ה') החלטה לפיה העירייה תקיים מכרז במתכונת של "מחיר למשתכן" על קרקע המיועדת למגורים אשר נמצאת ברחוב גד בשכונת בקעה.

בניגוד למכרזים הנערכים ע"י משרד השיכון,  אישרה מועצת העיר קריטריונים לזכאות לדירות אלו, בשכונות המגזר הכללי, לפיהם המשתכנים יהיו עד גיל 41, ללא דירה בבעלותם ועונים על קריטריון של מיצוי כושר השתכרות. כמו כן תינתן עדיפות לתושבי ירושלים שהם סטודנטים או בעלי תואר אקדמי מוכר.

בבעלות עיריית ירושלים קרקע ברחוב גד בשכונת בקעה ועליה תכנית מאושרת לבניית לפחות 42 יחידות דיור ב-4700 מ"ר שטחים עיקריים. לאחר בחינת מספר חלופות בשנה האחרונה, הוחלט על יציאה למכרז במתכונת של "מחיר למשתכן", הנהוגה זה שנים במשרד הבינוי והשיכון. לפי שיטת מכרז זו, מחיר הקרקע הינו קבוע והתחרות בין המתמודדים היא על מחיר המכירה הסופי לדיירים.

50% מהדירות יוצעו למכירה ע"י הזוכה בשוק החופשי ואילו 50% מהן תימכרנה במחיר עליו התחייב הזוכה עבור זכאים שיטת מכרז זו הוכחה בעבר כמביאה להוזלה משמעותית במחיר הדירה. היזם הזוכה יחוייב להגדיל את מספר הדירות בפרויקט בבקשתו להיתר בנייה ועל פי ההערכה יהיה ניתן לבנות במקום 55 דירות.

ההבדל המשמעותי בין מכרזי משרד הבינוי והשיכון למכרז המוצע ע"י עיריית ירושלים הוא הגדרות הזכאות. בעוד על פי הקריטריונים החדשים של משרד השיכון עיקר צבירת הניקוד הינה על מספר ילדים,  וותק בנישואין ושירות צבאי, עיריית ירושלים הגדירה כי הזכאים יהיו משפחות בהן גיל לפחות אחד מבני הזוג נמוך מ-41, ללא דירה בבעלותם ושני בני הזוג עובדים בהיקף משותף של 150% משרה ("מיצוי כושר השתכרות"). תינתן עדיפות לסטודנטים/אקדמאים שהם תושבי ירושלים. מדיניות העירייה דוגלת בקידום  כל מגזר בעיר על פי הקריטריונים המתואמים אליו, המגזר הכללי ע"פ הקריטריונים המפורטים מעלה בשכונותיו, ובשכונות החרדיות השיווק ייעשה על פי קריטריונים המתואמים למגזר זה.

ההחלטה מגדירה את כללי הרישום, ההגרלה והקצאת הדירות בפרויקט. תחום זה ינוהל על ידי הרשות לפיתוח ירושלים, באמצעות המיזם להתחדשות עירונית ודיור בהישג יד שהוקם ע"י ראש העיר ניר ברקת לפני כשנתיים.

לאחר אישור מתווה המכרז והגדרות הזכאות צפוי המכרז להתפרסם בתוך מספר שבועות.

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת ציין כי "הצבנו את נושא הצעירים בראש סדר העדיפויות העירוני ודיור בהישג יד מהווה מפתח להשארתם בעיר. זוהי בשורה חשובה שמהווה צעד נוסף במכלול של פעולות בתחום הדיור- לצד מכרזים לבנייה להשכרה, הקמת מעונות והכפלת הארנונה על דירות רפאים".