חיילים חרדים
חיילים חרדיםפלאש 90

הפרשן הכלכלי של העיתון "הארץ", נחמיה שטרסלר, תקף בסוף השבוע את המגזר החרדי על רקע ביטולו של חוק טל.

במאמר שפרסם בעיתון כתב כי "אם היו לנו מנהיגי אמת, הם היו מפסיקים לאחז עיניים ואומרים את האמת ישירות בפנים: כולם צריכים להתגייס. בלי יוצא מן הכלל. אי אפשר עוד להמשיך בפחדנות ובהשתמטות החרדית. אי אפשר להמשיך במצב שבו רק האמהות החרדיות ישנות טוב בלילה. או, כמו שאמר השבוע שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין: "מבחינה מוסרית-אזרחית התמיהה בעיני קשה ונוקבת, כיצד אין משתתף כל הציבור בקורבנות? היא מהדהדת מדבריו של משה רבנו: 'האחיכם יבאו למלחמה ואתם תשבו פה?'"

"כל רעיון השירות האזרחי נולד בחטא, לפני חמש שנים, כאשר ממשלת אהוד אולמרט החליטה להאריך את "חוק טל" בחמש שנים, ואולמרט רצה להוריד קצת את הלחץ הציבורי מעליו. אלא שמדובר ברעיון רע מכל בחינה. ראשית, הוקמה "מינהלת" ובראשה מנכ"ל ופקידים ומנגנון מיותר ויקר, כמקובל בשירות הממשלתי. אחר כך הוחלט לשלם ל"מתנדבים" שכר גבוה יותר משכר חייל בצה"ל: 600 עד 800 שקל בחודש - כי "המתנדב" חשוב כנראה יותר מהחייל. וכדי שהמתנדב ירגיש ממש טוב, נתנו לו את כל הזכויות של חייל משוחרר, ממענק שחרור (ממה?) ועד הטבות במס הכנסה", כותב שטרסלר.

שטרסלר לא מתרשם מהשירות האזרחי שמציעים החרדים, "יש אצלנו גם כמה תמימים, שחולמים על מתנדבי השירות האזרחי, שיעבדו בבתי חולים, במגן דוד אדום ובשירותי הכבאות, וכך יעזרו לחלשים ואף יצילו חיים. הו, תמימות קדושה. הם אינם מבינים שבמקומות הללו צריכים אנשי מקצוע ולא מישהו שיסתובב בין הרגליים ויפריע. הם גם אינם מבינים, שמדובר ב"מתנה שאוכלת" כי המתנדבים עולים יותר משווי עזרתם. ואם יהיו כאלה שיעבדו ברצינות, זו הבעיה הכי גדולה, כי אז הם יגרמו לפיטורי עובדים מן המניין, שכבר לא יהיו נחוצים".

לסיום כותב שטרסלר "צריך לחסל את השירות האזרחי ולכפות שירות צבאי על כולם. הרי כתוב במשנה, שהכל חייבים לצאת למלחמת מצווה, "אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה". זו גם הדרך היחידה להשגת שוויון ולהבראת החברה הישראלית, וזה יקרה רק כאשר כל החרדים יתגייסו לצה"ל ולוויות צבאיות ייצאו גם מבני ברק וממאה שערים".

שטרסלר, זוכה פרס "האגודה לזכות הציבור לדעת", תקף בעבר את יהודי גוש קטיף שגורשו מבתיהם במסגרת תוכנית ההתנתקות בשנת 2005. "המתנחלים ואויבי השלום לא יאפשרו לפצע הזה להגליד לעולם. הם משתמשים במפוני גוש קטיף כבמנוף פוליטי להפיכת הפינוי לטראומה כה גדולה וכה יקרה, עד שלא יימצא עוד ראש ממשלה שיהיה מוכן להסתכן בפינוי דומה בגדה. ובאין פינוי, אין נסיגה ואין שלום - וזו הרי מטרתם העליונה", כתב אז.