עובדי נמלי הים באשדוד, חיפה ואילת פותחים החל מהבוקר בשביתה. זאת לאחר שהפגישה שהתקיימה (מוצ"ש) בין נציגי ההסתדרות וועדי העובדים לבין נציגי האוצר הסתיימה ללא תוצאות.
נזכיר כי המו"מ בעניינים אלו מתנהל מזה למעלה משנה. ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה לפני יותר משלושה שבועות.
הדרישה המרכזית של ההסתדרות והעובדים מתמקדת באופן שבו מוחזקים כספי הפנסיה. לטענת ההסתדרות הכספים נמצאים בחשבונות השוטפים של חברות הנמל כך שאינם מאובטחים בשום צורה ונמצאים בסכנה אם חברות הנמל יקלעו לקשיים כספיים. ההסתדרות והעובדים דורשים להעביר את הכספים לחשבון נאמנות עד ליצירת קופה מרכזית לפנסיה. יוזכר כי גם ברשות שדות התעופה ישנו מודל דומה שהושג לפני כשנה.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, אמר כי "כספי הפנסיה עלולים להיות בסכנה ממשית אם חלילה חברות הנמל יקלעו לקשיים כספיים. כל נושה יוכל לבוא להנהלות, לשים יד על החשבונות האלה, והעובדים ישלמו מחיר. בסה"כ אנחנו רוצים להבטיח את מה שמגיע לעובדים ממילא".
כמו-כן דורשים ההסתדרות והעובדים לחשב את שיעור ההפרשות לפנסיה על בסיס השכר הממוצע של השנים האחרונות. חברות הנמל מחשבות את שיעור ההפרשות על בסיס השכר הנומינלי שנקבע בשנת 2005, לאחר הרפורמה בנמלים. כך שכל תוספות השכר מאז אינן נכללות בבסיס החישוב וכל עובד עשוי להפסיד כ- 20% עם צאתו לגמלאות.
בנוסף טוענים העובדים כי הממונה על השכר במשרד האוצר מסכל כל ניסיון משותף שלהם ושל הנהלות הנמל לקבוע הסכמי מועצות ייצור בנמל. מדובר בהסכמים שבהם נקבעים התפוקות והפרמיות. זהו בראש ובראשונה אינטרס של חברות הנמל שמעוניינות להגביר את התפוקה של העובדים.
בבתי המלאכה בנמל אשדוד, למשל, הסכימו העובדים, במסגרת ההידברות עם ההנהלה על מועצות הייצור, להתייעלות במספר התקנים ולמשמרות גמישות. כמו-כן הסכימו העובדים לוותר על פרמיה קבועה לטובת פרמיה על-פי מדידה של הכלים התקינים בלבד ומספר המכולות. מדובר בהסכם שעשוי להביא להגברת היעילות והתפוקה בנמלים אולם הממונה על השכר, כאמור, מתנגד לכך.