שטרות כסף
שטרות כסףצילום: פלאש 90

ועדת הכספים אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה, הצעת חוק, המסמיכה את שר האוצר לקבוע 'רצפה' לדמי הניהול של החסכונות הפנסיוניים.

מטרת החוק היא למנוע מצב שבו הנחה לעמיתים מסוימים תביא לייקור דמי הניהול לעמיתים אחרים ועל-מנת למנוע פערים גדולים מדי בדמי הניהול. כהשלמה, קובעת הצעת החוק, שהנחה בדמי הניהול תינתן עד שיעור של 0.25% משווי נכסי העמיתים. עוד מחייבת הצעת החוק שקיפות מלאה בנושא דמי הניהול שתיצור תנאי תחרות בין בחברות המנהלות את חסכונות הציבור.

יוזם הצעת החוק, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) הסביר את מטרות הצעת החוק ואמר ש"ההצעה נועדה על-מנת "להעניק לכלל העמיתים בכל קופה, תנאים שווים בתשלום דמי הניהול, תוך מתן אפשרות לקופה, להעניק הנחות על בסיס כללים אחידים ושוויוניים, כך שגובה דמי הניהול יהיה אחיד עבור עמיתים בעלי מאפיינים דומים".

כהן הסביר גם את חובת השקיפות הנדרשת בהצעת החוק, שאמורה להתבטא בדו"חות התקופתיים שיישלחו לעמיתים או באתרי האינטרנט של החברות המנהלות: "השקיפות מתחייבת על-מנת שתתקיים תחרות אמיתית בין החברות המנהלות בתחום דמי הניהול, כך שהחוסכים יוכלו לקבל החלטות מושכלות בנוגע לחסכונותיהם, בין היתר, ע"י השוואת העלויות של המוצרים הפנסיוניים וכמובן, על-מנת למנוע פערים לא הגיוניים בדמי הניהול הנגבים מעמיתים באותה קופה, כשהם בעלי מאפיינים דומים". כהן הדגיש, ש"עיקר כוונתו היא לפערים הגדולים הקיימים כיום בין החוסך הבודד לקבוצות חוסכים המאוגדות באמצעות ועדי עובדים ".