בנק ישראל
בנק ישראלצילום: פלאש 90

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה הערב (שני) להשאיר את הריבית לחודש מארס ללא שינוי, ברמה של 2.5%.

ההחלטה באה לאחר ההפחתה של 0.25% שבוצעה בחודש שעבר, בהמשך לשתי הפחתות שנעשו מאז סוף חודש ספטמבר האחרון.

האינפלציה הצפויה ל- 12 החודשים הבאים, שאותה מחשב בנק ישראל כממוצע התחזיות של האנליסטים השונים במשק, גבוהה מעט יותר ולאחרונה היא התייצבה סביב רמה של 2.3%.

הסיבות העיקריות להחלטה להשאיר את הריבית ללא שינוי הן הרגיעה הזמנית במשבר החובות באירופה, כוונתו של בנק ישראל לשמור לעצמו תחמושת רבה יותר למקרה שבו המשבר באירופה יגיע גם אלינו ויחייב הפחתות ריבית נמרצות יותר.

בהודעת בנק ישראל צויין כי על פי הנתונים חלה האטה בקצב הגידול בפעילות הכלכלית במשק, במהלך הרבעון האחרון של 2011 וכן בחודש ינואר השנה

עוד נכתב בהודעת הבנק כי מדד המחירים לצרכן, המשקף את השינויים בשכר הדירה, עלה בחודש ינואר ב-0.3%. העלייה בסעיף זה ב- 12 החודשים האחרונים הסתכמה ב- 5%. מחירי הדירות בפועל, שאינם נכללים במדד המחירים, עלו בחודשים נובמבר-דצמבר ב- 0.6%, עלייה ראשונה לאחר ירידות בשיעור מצטבר של 1.4% שנרשמו בשלושת החודשים הקודמים. ב- 12 החודשים שהסתיימו בדצמבר הסתכמה עליית מחירי הדירות בפועל ב- 6.1%.

יו"ר ועדת כלכלה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות, אברהם נובוגרוצקי, אמר הערב בתגובה להחלטת בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי כי  "על הוועדה המוניטארית המייעצת של בנק ישראל להמשיך במגמת הורדת הריבית בצורה זהירה ומדודה, אשר תסייע למגזר העסקי להתמודד עם מחנק האשראי מחד, וההאטה בביקושים העולמיים מאידך".

"חשוב לציין, כי הריבית על השקל עדיין גבוהה יחסית לריבית השוררת כיום אצל שותפות הסחר המרכזיות של ישראל: ריבית אפסית בארה"ב וריבית של 1% בגוש האירו.  המשך מגמת הורדת הריבית תסייע בריסון הלחצים לייסוף השקל ותסייע לחיזוק כושר התחרות של היצוא הישראלי, אשר מתמודד עם סביבה כלכלית-עולמית מאתגרת ביותר. נזכיר, כי היצוא התעשייתי נמצא בנסיגה ריאלית זה קרוב לשנה, וצפוי לרשום נסיגה נוספת בחודשים הקרובים".