שליח חב"ד בתמונה המסורתית
שליח חב"ד בתמונה המסורתיתחב"ד אינפו

וועדת החינוך של הכנסת דנה היום (שני) בהכנסת מורשתו למערכת החינוך של מייסד תנועת חב"ד, האדמו"ר הזקן-רבי שניאור זלמן מלאדי, לציון 200 שנה לפטירתו.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) פתח את הדיון בדברי ברכה והערכה לתנועת חב"ד, לערכיו ולתורתו של האדמו"ר הזקן. לטענתו, "יש לבחון אם ניתן להטמיע במערכת החינוך את מורשתו". 

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) טען כי תורתו של האדמו"ר הזקן הינה עשירה ועצומה. לדעתו "האדמו"ר הזקן היה מתווה דרך והוא זכה שהחסידות ותלמידיו פועלים במסירות נפש, באהבת הבריות ואהבת ישראל". זאב הוסיף כי חסידי חב"ד פועלים רבות ברחבי העולם להצלת יהודים מהתבוללות ופועלים לקירוב לבבות בתוככי עם ישראל. 

ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) הדגיש כי התפיסה של תנועת חב"ד הינה תפיסה שגורמת לאיחוד בין חלקי עם ישראל. לטענתו, די טבעי שתפקידה הגדול של התנועה היא לגרום לאיחוד עם ישראל לחטיבה אחת. הוא הדגיש כי "תנועת חב"ד אף הקדימה את הציונות הדתית בכמה דורות בשבירת המחיצות בעם ישראל ובעבודת השם מתוך אהבה ושמחה". 

ד"ר שלי גולדברג, מרצה לקבלה וחסידות באוניברסיטת בר אילן, ציינה כי האדמו"ר הזקן בנה תורה שפונה לכל אחד ואחת  ונותנת כלים מעשיים למשמעות ולנתינה בחיי היום יום. לטענתה, הפצת תורתו לכל אדם הינה חשובה מאד וציינה כי שפת החסידות מוכרחת להיות בהירה לכל תלמיד במערכת החינוך.

גולדברג ציינה כי "תורתו שלו, לא רק מספקת תשובות לדרך בה הופכים את החיים לטובים יותר, אלא גם נותנת משמעות לחיים ומדגישה את הכבוד לאחר ואת אחדות עם ישראל". 

יו"ר עמותת "יד ביד" של תנועת חב"ד, הרב יעקב גוליברמן, אמר כי אהבת האדם הינה הדבר החשוב ביותר בתנועת חב"ד והמסר של האדמו"ר הזקן היא האהבה והנתינה האין סופית לאחר. הוא הדגיש כי " אין מושג של דתיים ולא דתיים. כולנו יהודים".

הרב יוסי גינזבורג, יו"ר ישיבת חב"ד ברמת אביב, ציין כי קיים צורך שכל ילד יהודי בארץ ומחוצה לה יזכה ל"שעת נפש" שבה ילמד איך להשתמש במידע החשוב שנמצא בספר "התניא" ובכך ישתפר מעמדו האישי.

איש העסקים, ד"ר עופר מילר ציין כי כאדם חילוני גמור, התגלה בדרך מפתיעה לחסידות חב"ד במהלך פגישה עסקית בסינגפור שבה אחד מבכירי המשק המקומיים הסביר לו ערב שלם על פועלה של חסידות חב"ד ועל חשיבותו של "ספר התניא". הוא הדגיש כי :"השינוי שהתורה עושה בחיים הוא גדול ואני שמח שהייתה לי הזכות ללמוד אותה".

בסופו של הדיון ציין יו"ר הוועדה ח"כ אלכס מילר כי יפעל להעביר את פרוטוקול הדיון בוועדה לידי משרד החינוך וזה יבדוק מהי הדרך הנכונה ביותר להנחיל את מורשת חב"ד במערכת החינוך. 

ח"כ מילר סיכם את הדיון באומרו כי "פועלה החשוב של חסידות חב"ד במרחב הציבורי במדינת ישראל ומחוצה לה הינה פעילות מבורכת אשר מגבירה ומוסיפה לאחדות בין חלקי העם השונים. אני שמח שיצרנו הזדמנות לכנס ישיבה ולדון בנושאים חשובים אלה אשר משמשים לנו לעזר רב בחידוד ובהבנת הערכים היהודים והדמוקרטיים להם אנו מחויבים. עלינו לפעול לכך שהטמעת מורשתו החיובית והמרשימה של האדמו"ר הזקן תוכר בחלקים רבים ומגוונים של כלל אזרחי מדינת ישראל ובכך אחדות ושלמות העם תוכל להמשיך ולהעלות מעלה מעלה".