עובדי חברת חשמל.
עובדי חברת חשמל.פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה השנייה והשלישית את הצעת חוק לשינוי שיטת העדכון של פנסיה תקציבית, שהגישה הממשלה. ההצעה נדונה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, שעמדה על מתן תוספת נוספת על אלה שנכללו בהסכם הקיבוצי.

הצעת החוק, שאושרה סופית, קובעת בחקיקה - לגבי גמלאים ותיקים שפרשו מחברת החשמל לפני יום 1 בינואר 2011 ולשאיריהם - הוראות בהתאם להסכם הקיבוצי שנחתם בין חברת החשמל לבין ההסתדרות הכללית וועד עובדי חברת החשמל ביום 31.1.2011.

לפי ההוראות האמורות, שיטת העדכון של הפנסיה התקציבית של גמלאי חברת החשמל תשתנה, באופן שהמשכורת הקובעת תתקבע בשיעור שהיה מגיע ביום 1 בינואר 2012 ומאותו מועד ואילך תתעדכן הקצבה בהתאם לשינויים במדד המחירים לצרכן.

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ח"כ חיים כץ (הליכוד), הציג את ההצעה, שהוכנה בוועדה ואמר כי "מאחר ולפי הסדר הפנסיה התקציבית שנהג בחברת החשמל עד לחתימת ההסכם הקיבוצי האמור, היו לפורש שטרם הגיע לשיא סולם הדרגות אפשרויות הגדלה של הקצבה במסגרת עלייה בדרגות, היה צורך לפצות את הגמלאים הוותיקים על אבדן הפוטנציאל של עליית הקצבה. לפיכך נקבעו בהצעת החוק, בהתאם לקבוע בהסכם הקיבוצי, תוספות לקצבאות של הגמלאים הוותיקים, ששיעורן גבוה יותר לגבי מי שדרגתו נמוכה, ושמטרתן להבטיח ששינוי מנגנון העדכון לא יפגע בזכויות של הגמלאים הוותיקים, שהרי זכויות אלה התגבשו כבר במועד פרישתם".

כץ הוסיף כי "בעת הדיון בהצעת החוק בוועדת העבודה הרווחה והבריאות, עמדה הוועדה על מתן תוספת נוספת על אלה שנכללו בהסכם הקיבוצי. המדובר בתוספת בשיעור 6%, שתינתן בתום 4 שנים מיום תחילתו של החוק, לכ-10% מכלל הגמלאים הוותיקים, שרחוקים ב- 4 דרגות לפחות מדרגת השיא, ושבשל כך הפגיעה בהם כתוצאה משינוי מנגנון ההצמדה של הגמלאות הייתה עשויה להיות משמעותית הרבה ביותר. בהוספה זו על מה שנקבע בהסכם הקיבוצי, הובטחה המטרה של מניעת פגיעה בזכויות המגובשות של הגמלאים הוותיקים".

לדברי כץ, הצעת החוק "אינה מסתפקת בהסדרה נקודתית לגבי חברת החשמל, אלא יוצרת פלטפורמה חקיקתית לשינוי עתידי של שיטת העדכון של פנסיה תקציבית לגבי עובדים של מעבידים אחרים, אם וכאשר יושג לגביהם הסכם לשינוי שיטת העדכון של הפנסיה התקציבית לשיטת עדכון שנתי לפי עלית המדד. ההסכם המתקן יהיה הסכם קיבוצי, אלא אם כן הסכם הפנסיה התקציבית המקורי נעשה בדרך אחרת, ככל שקיים דבר מעין זה, שאז ייעשה ההסכם המתקן באותה דרך".

הפלטפורמה החקיקתית נדרשת לעניין גמלאים ותיקים שזכויותיהם כבר נתגבשו, והיא קובעת שאם ייקבע תיקון כאמור להסכם פנסיה תקציבית, יוכל שר האוצר, באישור וועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, לקבוע בצו כי ההוראות לעניין עדכון המשכרת הקובעת יחולו גם על גילאי ותיק של אותו מעביד שפרש לפני המועד שייקבע, וכן יחיל בצו תוספות לקצבה שנקבעו בהסכם המתקן, בהתאם לתנאים שנקבעו בו. הדרישה לאישור הצו בידי הוועדה יבטיח כי גם בעתיד לא יאושר שינוי מנגנון ההצמדה של הקצבה בלא שהובטח ששינוי זה אינו פוגע בגמלאים שזכויותיהם כבר התגבשו, בין השאר על ידי מתן תוספות מתאימות לקצבה שיימנעו פגיעה כאמור", סיים כץ.