עידן חדש. השופט גרוניס
עידן חדש. השופט גרוניספלאש 90

היום הוא יומה האחרון של השופטת דורית בייניש על כס נשיאות בית המשפט העליון. בשעות הבוקר תקריא השופטת בייניש את פסק הדין האחרון שלה, פסק דין שיעסוק בסוגיית אבטחת ההכנסה לבעלי רכב, ואחר הצהרים יתקיים בבית הנשיא טקס השבעתו של נשיא העליון הנכנס, השופט אשר גרוניס.

יצוין כי בשבועות הקרובים צפויה השופטת בייניש לפרסם עוד שני פסקי דין שבעניינם היא מטפלת כעת. אחד הנושאים צפוי לעורר פולמוס נרחב בציבוריות הישראלית – השוויון בבידוק בנתב"ג בין יהודים לערבים.

חילופי המשמרות שיתקיימו היום נחשבים בעיני רבים למשמעותיים  הרבה יותר מחילופים פרסונאליים בלבד. רבים רואים בתום עידן בייניש קץ תקופת השיפוט האקטיביסטי אותו הנחיל לבית המשפט הנשיא הקודם אהרון ברק.

תפיסה זו והתנהלות בית המשפט בסוגיות המצויות במחלוקת בישראל הובילה בעיני רבים להתדרדרות דרמטית באמון שרוחש הציבור בישראל למערכת המשפט. זאת בהיות בית המשפט מייצג פלח קטן לכאורה של הציבוריות הישראלית ועם זאת אינו ניתן לבחירת הציבור או נציגיו אלא לבחירה של השופטים את ממשיכיהם. מציאות זו בה שופטים שלא נבחרו מכריעים בסוגיות המפלגות את החברה בישראל הובילה להתדרדרות דרמטית באמון הציבור במערכת ולריבוי החקיקה המבקשת לשנות את המציאות, בין השאר חקיקה המשנה את הרכב הועדה לבחירת שופטים, דרישת שקיפות בדיוני בג"ץ ועוד. מהלכים שאפיינו את השנים האחרונות בתקופת כהונתה של השופטת בייניש.

נזכיר כי את מהלכים אלו לחקיקה משפטית הובילה גם לביקורת תקשורתית ומשפטית נגדה. בתקשורת ובמערכת המשפט היו לא מעטים שהגדירו את החקיקה המדוברת כאנטי דמוקרטית וככזו שתורמת לאבדן אמון הציבור במערכת המשפטית. יש הסבורים שעם השינוי הפרסונאלי בהנהגת בית המשפט העליון והתמתנות האקטיביזם השיפוטי ייפחת הצורך בחקיקה מסוג זה ובכך תתמתן המחלוקת הקוטבית בציבור הישראלי. על סוגיות מעין אלו נאמר זה מכבר – ימים יגידו.