המתיישבים נפגעים. אילוסטרציה
המתיישבים נפגעים. אילוסטרציהפלאש 90

כמדי שבוע גם ביום שישי האחרון התפרעו עשרות מערביי נבי סאלח, הכפר הסמוך לישוב נווה צוף שבבנימין. כמדי שבוע גם ביום שישי האחרון הגיעו למקום חיילי צה"ל שבלמו את המתפרעים בפאתי הכפר, אך מסתבר שאת תוצאות המהומות הרגישו, וגם זאת כמדי שבוע, בנווה צוף השכנה. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ערן סגל, האחראי מטעם מזכירות הישוב על הביטחון.

סגל מזכיר שמדובר בריטואל קבוע ובו מדי יום שישי כאשר מסתיימות התפילות מתגודדים פורעים בפאתי הכפר ופותחים בתהלוכה אל עמדת הפילבוקס הצה"לית. צה"ל מצידו מגיב ברימוני הלם וגז, והמאבק נמשך עד רדת החשיכה, אז שבים המתפרעים לבתיהם.

לדבריו העימותים אינם גולשים לעבר הישוב נווה צוף עצמו, אם כי מעת לעת עולה בידי אחדים מהפורעים להתגנב מתחת ידיהם של החיילים ולהגיע עד לציר המרכזי, אך החיילים הודפים אותם חזרה אל הכפר.

"אנחנו לא מבינים למה צריך להיכנס למצב כזה", אומר סגל המספר כי לצורך בלימת המתפרעים נאלץ צה"ל לעשות שימוש בעשרות חיילים שמן הסתם היו שמחים לצאת לשבת הביתה אך נאלצים למצוא את עצמם נאבקים במתפרעים ברמת עצימות נמוכה.

להערכתו בכוחו של צה"ל לבלום את התופעה אם רק היה מעוניין בכך, "כשצה"ל רוצה הוא מסוגל לעשות כל דבר", אומר סגל ומקפיד שלא לפרט באילו אמצעים להערכתו ניתן לבצע את המשימה באופן יעיל יותר.

עוד הוא מוסיף ומנחש כי הצבא אינו מבצע את המהלכים הדרסטיים יותר כיוון ש"כל אחד רוצה לשמור על הדרגות שלו", כלשונו. סגל מדגיש שמח"ט בנימין קשוב לצרכיהם של המתיישבים ומצוי עימם בקשר רציף אך עד כה בסוגיית מאבקי יום שישי בנבי סאלח "אין תוצאות".

סגל אומר שמבחינתם של התושבים המאבקים אינם משפיעים על חייהם אלמלא פרט אחד משמעותי והוא ענני הגז המגיעים עד אליהם ולעיתים גורמים לעוצר בתוך הישוב. "מי שסופג את אדי הגז הם האנשים בישוב. יש ימי שישי שבהם לא ניתן לצאת לתפילות. קשה לצאת מהבתים", הוא אומר ומציין השלכות בריאותיות על ילדים כקושי לא מבוטל שמקורו בעימותים בין המתפרעים לכוחות צה"ל.